Fem miljoner för att åtgärda problemen på Astrid Lindgrens skola

Lars Sandberg

Kommunen riskerar utdömande av vite på 140 000 kronor för undermålig ventilation på A-L skolan kan man läsa i Vimmerby Tidning. Det var väntat att det skulle komma och bra att få specificerat till när och vad som måste åtgärdas.

De materiella kostnaderna, nytt ventilationssystem och upprustning av ytskikt torde klaras av för runt fem miljoner kronor. Det är kan man tycka en rimlig kostnad för att kunna ha skolan kvar utan ytterligare åtgärder i 10-15 år.

I samma stycke kan man läsa att Kommunalrådet tycker att framtagande av en helt ny skola är ett prioriterat ärende.

Några minuters googlande ger mig svaret på frågan vad en ny skola kan kosta, allt mellan 160 och 338 miljoner kronor. I de 338 miljonerna ingår även ny sporthall, den frågan lär säkert komma upp vid diskussioner om ny skola.

Dagens samhälle rapporterade nyligen om vilka kommuner som var de mest skuldsatta i landet, Vimmerby ligger nu på en inte så hedrande 2:a plats av 290 Kommuner. Vimmerby är alltså den näst mest skuldsatta kommunen i Sverige per invånare. Vårt lånetak hos Kommuninvest är i det närmaste uppnått. Vi kan med andra ord inte låna mer pengar den dagen vi verkligen skulle behöva.

Man kan då tycka att de fem miljonerna för att klara av Arbetsmiljöverkets krav låter som en klok investering inför framtiden.

Jag skulle vilja mana till lugn och sans, för en ekonomi i balans.

Lars Sandberg (C)