Vimmerby
  • / Nyheter
  • / Nu måste vi se över IT-kostnaderna

Nu måste vi se över IT-kostnaderna

Vimmerby kommun ingår i kommunalförbundet ITSAM tillsammans med fem andra kommuner. Detta med syfte att samordna IT mellan de olika kommunerna. I början skötte ITSAM endast support och drift av IT-funktionen, men har nu utvecklats till något mycket större.

Vi har alla läst om Barn- och utbildningsnämndens brist på pengar, Socialnämnden har i stort sett samma problem, pengarna räcker inte till.

Vi har inte heller så obegränsat med pengar i kommunkassan att vi bara kan skjuta till hur mycket som helst till förvaltningarna, även om vi skulle vilja.

Centerpartiet anser inte att vi skall skära ned på personal i första hand, utan vi måste se över vilka andra kostnader vi har. En utgift som är väldigt svår att överblicka är kostnaden för IT. Vimmerby Kommun betalar omkring 25 miljoner kronor varje år för olika It- lösningar, utan att den som har ansvar för pengarna (Kommunstyrelsen) egentligen har en aning om ifall priset är rimligt eller inte, eller om vi får det vi behöver.

Nu är det hög tid att gå igenom vilken service, vilka dataprogram, antalet datorer och hur många mobiltelefoner vi verkligen behöver, och vad en skälig kostnad för detta är.

Vi är övertygade om att med lite fantasi (mod och ansvar) kan vi sänka våra kostnader avsevärt.

Det är bättre att byta till enklare datorer än att våra elever skall ha färre lärare.

Lars Sandberg (C)

Dennis Lindström (C)