Motion till årsmötet: Infrastrukturplanering, regionalt och nationellt i ett nytt perspektiv efter pandemin
Samhället kommer att förändras framåt pga pandemin som vi ännu inte vet hur länge den kommer att vara en del av våra liv. Politikens visioner om att skapa ett samhälle för alla medborgare är en utmaning när förutsättningarna nu har ändrats. Decentraliseringen kommer att öka när alltfler människor väljer bort trängseln i storstad och väljer landsbygdsboende tack vare distansarbetets nya möjligheter.
Infrastruktursatsningar har aldrig varit viktigare att diskutera och planera utifrån paradigmskiftet att anpassa planeringen utifrån pandemiers sannolikt ökande närvaro. Klimatpåverkan av transporter måste också vägas in i planeringen av framtida satsningar. Därför behöver det göras en omvärdering och en nystart av planeringen av höghastighetsbanor och dess kostnadseffektivitet och klimatpåverkan samt inverkan på den lokala infrastrukturen ute i regionerna. Höghastighetsbanorna kommer att bli extremt dyra och troligen på bekostnad av regionala tågbanors underhållsarbete och utveckling. Digital infrastruktur med snabb hastighet i hela landet kan vara viktigare att prioritera än höghastighetsbanor. Därför krävs ett omtag nu när fler vill ha lokal närvaro och exempelvis kunna välja det lokala gymnasiet på andra sidan länsgränsen. Landsbygdens buss och tågresor är troligen mycket viktigare i vardagen än höghastighetsbanor mellan tre storstäder i södra Sverige. Planeringshorisonten är också en viktig aspekt när förutsättningarna i samhället ändras.
Anslutning mellan regionbanor och stambana i Linköping
Kalmar län behöver Stångådalsbanan som en central förbindelse norrut. Det planeras ett nytt resecentrum i Linköping. Anslutningen i Linköping till stambanan är viktig för Kalmar län och för norra länets infrastruktur norröver. Skytteltrafik med buss in till nytt resecentrum utanför centrala Linköping vore en mycket dålig lösning för de som reser från Kalmar län genom Linköping norrut med tåg.
Landsvägsbussar över länsgränsen
Östergötland lade ner flera landsvägslinjer för busstrafik och konsekvensen av det beslutet blev att ungdomar från Södra Östergötland ej längre i lika stor omfattning som tidigare, kan pendla till Vimmerby gymnasium. Det minskar valfriheten när länsgränsen och utebliven samverkan mellan Kalmar länstrafik och Östergötlands länstrafik skapar minskade möjligheter för pendling. Gymnasieelever i Horn tvingas flytta till Linköping för gymnasiestudier (6-7 mil enkel resa) istället för pendling till Vimmerby som ligger 3-4 mil bort. Kinda kommun har uttryckt att man ser en målbild där 50% av Kindas gymnasieelever väljer Vimmerby som studieort. En förutsättning är möjligheter till kollektivtrafik över länsgränsen.
Yrkande
att planeringen för höghastighetståg omvärderas och utvärderas utifrån digitaliseringens möjligheter och hela landets behov av tågtrafik i en framtid med ökande närvaro av pandemier
att verka för att en tåganslutning som förbinder regiontåg till stambanan ska finnas i Linköping och inte skyttelbuss
att arbeta för bättre förbindelser (pendeltåg och buss) mellan södra Östergötland och Norra Kalmar
Ingela Nilsson Nachtweij
Centerpartiet i Vimmerby kommuns årsmöte beslutade att skicka motionen vidare till distriktsstämman i mars och Centerpartiets partistämman 23-26 september 2021.