Centerpartiet tar på sig ledartröjan

Helgen som passerat gick Centerstämman i Malmö av stapeln. Vår kretsordförande rapporterar från stämman, och sammanfattar också varför Centerpartiet är partiet på allas läppar just nu.

Ni har förhoppningsvis kunnat följa Centerstämman i Malmö 28 september-1 oktober via tv eller andra medier. Från Älmhult var Marie Olofsson och Gusten Mårtensson på plats som ombud, dessutom har flera medlemmar från Älmhult varit på tillfälliga besök i Malmö som åhörare. Vi kan säkert alla enas om att det är ett oerhört positivt driv i och omkring Centerpartiet! Vi har en partiledare som är Sveriges mest populära, men vi har också en partiorganisation med fantastiska politiker och eldsjälar som gör att vi börjar få betalt för vår envishet och våra goda förslag för att utveckla Sverige.

Både vi från Älmhult och Kronobergarna i stort har haft flera framgångar i kommittéarbetet och i stämmoförhandlingarna i plenum under stämman. Bland annat har Marie fått igenom beslut om att reglerna för företagande ska vara enklare och mer långsiktiga för att fler ska kunna och vilja starta och driva företag. Gusten fick igenom beslut om att Sverige vid internationella militära insatser ska ta det fulla ansvaret även för lokalanställd personal (exempelvis tolkar) som varit av avgörande betydelse för insatsen. Ett mycket viktigt besked för att säkerställa att de som hjälper oss inte hamnar i en sämre situation när insatsen är över.

Dessutom har vi tagit många beslut för att göra det enklare att vara miljövänlig, att regelkrångel för företagare ska minska och att skatten ska sänkas så att det ska bli mer kvar i plånboken för alla, speciellt de som tjänar minst.

Nytt ledarskap för Sverige kommer fortsatt att Centerpartiets budskap fram till valet, ett budskap som gäller i Sverige, i Region Kronoberg och inte minst i Älmhults kommun. Vi är inte nöjda med att skatten höjs på jobb och företagande, att koldioxidutsläppen inte längre minskar och att skolresultaten i Älmhult inte går på rätt håll. Vi behöver förändring och nytt ledarskap!

Full fart mot valvinst och kom ihåg: den som har roligast vinner!

Gusten Mårtensson

Kretsordförande