Web Analytics Made Easy -
StatCounter

Pressmeddelande från Centerpartiet Region Kronoberg

Nya Välfärdsmiljoner till Kronoberg

Vid en pressträff i Stockholm idag presenterade Annie Lööf och Stefan Löfven 19,7 nya miljarder till välfärdssatsningar.

För Region Kronoberg så innebär det att förutom det tidigare aviserade tillskottet 2021 på drygt 73 miljoner kronor så kommer dessutom ett tillägg på 58,5 miljoner i generellt statsbidrag och 78 miljoner i medel för uppskjuten vård.

Det är en mycket viktig förstärkning av välfärden i Kronoberg och som tar oss framåt genom krisen, säger Sven Sunesson (c), regionråd.

Coronakrisen har inneburit en rejält ökad belastning för våra kommuner och även regionen som tvingats skjuta upp viktig vård. Vi går igenom vår svåraste påfrestning i modern tid. Många patienter har fått sin vård uppskjuten. Dessutom har medarbetare inom vården haft det oerhört tufft. Vi måste nu visa ledarskap och se till att rusta inför den tid som kommer.

Regionen måste fortsatt kunna behandla covid-19-patienter och även hantera den uppskjutna vården som pandemin orsakat. Stödet ger oss möjlighet till prioriteringar vi annars inte kunnat göra. Därför är tillskotten som aviseras för 2021 och 2022 väldigt välkomna, avslutar Sven Sunesson (c).

För ytterligare information:

Sven Sunesson (c), regionråd 0767-20 76 10