Nöjd Per Schöldberg summerar partistämman

Ett lyckat avstamp inför valet 2018!

Nöjd Per Schöldberg summerar partistämman

Ett lyckat avstamp inför valet 2018!

Det är en nöjd Per Schöldberg, distriktsordförande för centerpartiet i Kronoberg, som summerar partistämman i Malmö 28 september-1 oktober.

–Allra viktigast var att vårt parti stod upp för optimism och trygghet. Det blev ett tydligt gensvar på de inlägg som Annie Lööf och Nick Clegg (gäst och f d ledare för liberaldemokraterna i Storbritannien) gjorde och som markerade styrkan i en politisk kraft som är motsatsen till mörker och svårigheter. Jag har aldrig tidigare upplevt en stämma som har visat upp en sådan enighet, säger Per Schöldberg.

Han är mycket nöjd med förslagen och debattinläggen från ledamöterna i kronobergsbänken.

–Jag noterade att många var väl förberedda och pålästa vilket resulterade i ett ökat intresse och många nya idéer. Vi fick ju också gehör för våra förslag. Andreas Olsson och Andreas Håkansson fick igenom sitt förslag om utökad praktik inom lärarutbildningen och Thomas Haraldsson fick gehör för många av sina inlägg i arbetsmarknadsdebatten om att göra reglerna mer flexibla och inkluderande. Dessutom argumenterade Sven Jansson mycket bra i debatten om ett förenklat strandskydd för att öka landsbygdens attraktivitet. Många var inne på hans linje även om stämman sammantaget inte röstade igenom Svens förslag.

Per Schöldberg är övertygad om att Annie Lööf blir ett draglok i nästa års valkampanj.

–Vi ser nu opinionsbildares nyfikenhet på hur långt C a´la Annie kan gå. Därför tror jag att det finns förutsättningar för en stark politisk kraft att bli en motpol till dem som bland annat har hävdat och fortfarande hävdar att något har gått sönder i vårt samhälle, säger Per Schöldberg.

–Samtidigt finns det oerhört mycket kvar att göra. Dagens samhälle är designat för en äldre fas som nu är inne i en snabb omställning. Därför passar centerpartiets devis ”Nytt ledarskap för Sverige” verkligen väl in i arbetet inför nästa års val som jag tror kommer att ge oss en ännu starkare position i det svenska samhället, säger Per Schöldberg.

Berne Persson