Per Schöldberg toppar centerns riksdagslista

Centerpartiets toppkandidater i Kronoberg till ​nästa års riksdagsval.​ Från vänster Eskil Erlandsson, Per Schöldberg, Karin Nilsson och Gusten Mårtensson

​P​er Schöldberg, kommunalråd i Växjö, toppar Centerpartiets riksdagslista för Kronoberg inför valet 2018.

Det står klart efter partiets nomineringsstämma i Hotell Rådmannen, Alvesta, på torsdagskvällen.

Här vann Per Schöldberg omröstningen om förstaplatsen med 54 röster mot utmanaren Eskil Erlandssons 41 röster.

​I övrigt blev det några förändringar i listans topp.​

Nye toppkandidaten Gusten Mårtensson, Älmhult, tog steget upp från tredje till andra plats, Karin Nilsson, Tingsryd, knep enhälligt tredjeplatsen och nuvarande riksdagsmannen Eskil Erlandsson, Ljungby, som inte var förhandsnominerad, röstades in på fjärde plats. Carina Bengtsson, Ljungby, tog hand om femteplatsen och Patrik Davidsson, Alstermo, placerades på plats nummer sex.

–Det här är en stark lista inför valet. Jag har stor respekt för Eskil Erlandsson och andra inblandade och känner en stor ödmjukhet inför mitt uppdrag. Nu laddar vi för att dra igång en valrörelse som vi inom centerpartiet inte har sett maken till sedan 1970-talet, sade Per Schöldberg.

Under den drygt fyra timmar långa nomineringsstämman med Christer Jonsson, Kalmar, som ordförande, fastställdes också partiets landstings-/regionlista,

Där behövdes ingen omröstning för att placera Sven Sunesson, Lönashult, som etta. Även de tre övriga toppkandidaterna Britt-Louise Berndtsson, Älmeboda, Carina Bengtsson, Agunnaryd och Patrik Davidsson, Alstermo, behöll sina platser som tvåa,
trea respektive fyra liksom nya namnet Golnousch Lundén Keshavarzi, Gemla, på femte plats.

-​Det känns bra att få vara lagledare i arbetet med regionen. Men för att lyckas krävs en bra grupp runt omkring, vilket vi har. Nu går vi in i valrörelsen med målsättningen att öka med ett par mandat. Vilket jag bedömer som fullt möjligt, sade Sven Sunesson.

Tommy Linnér, Ljungby, ordförande i nomineringskommittén, var nöjd med utfallet av stämman.

–Vi fick gehör för vår uppfattning att riksdagslistan behövde förnyas. Det känns bra och nu kan vi gå in i valrörelsen i förvissning om att Centerpartiet i Kronoberg har nominerat kandidater med kraft och kompetens att öka vårt röstetal, sade Tommy Linnér.