Regiongruppen kollade energi i Simris​

Centerpartisterna från länet samlade i Simris utanför Simrishamn

Förnyelsebar energi stod på agendan när 21 centerpartister från länet med uppdrag i Region Kronoberg den 8-9 februari besökte Simrishamn​ för att hämta inspiration i plusenergisamhället Simris och dessutom genomföra en valupptakt.

Det blev en lyckad resa där där deltagarna kunde studera den anläggning som producerar mer energi än samhället gör av med i form av sol-och vindkraft. Det sker i samarbete med E.O.N och Simris är ensamma i Sverige om den här tekniska lösningen för ett lokalt elnät.

–Vi har alla förutsättningar att klara av målsättningen att göra Kronoberg till ett plusenergilän. Uppvidinge har sitt goda vindkraftsläge, det finns bioenergi av olika slag via skogen samt biogasproduktion och småskalig vattenkraft. Dessutom växer utbyggnaden av solenergi så det knakar, säger regionrådet Sven Sunesson.

I Region Kronobergs utvecklingsstrategi "Gröna Kronoberg 2025" fatslås att Gröna Kronoberg senast 2050 ska bli ett plusenergilän siom producerar mer energi än det förbrukar. I nuläget har Kronoberg nått 54 procent och 2020 ska länet ha nått 70 procent.

-Alvesta kommun är på god väg att bli en plusenergikommun och vi i Centerpartiet vill underlätta för fler gröna öar att växa fram i hela Kronoberg, säger Sven Sunesson.

Sven Sunesson ser ljust på Kronobergs möjligheter att bli ett plusenergilän.