Patrik gjorde praktik hos partikollegan Christina

Christina Davidsson, ordförande i Nybros kommunstyrelse, tog emot partikollegan Patrik Davidsson från Uppvidinge i Nybros kommunhus.

En praktikdag hos partikollegan och kommunstyrelsens ordförande i Nybro, Christina Davidsson, blev ett bra avstamp för centerpartiets Patrik Davidsson inför kommunvalet i Uppvidinge.

–Det är alltid nyttigt att skaffa sig erfarenheter av hur man jobbar i andra kommuner.

Jag har lärt mig mycket av den här dagen, säger Patrik Davidsson efter besöket i Nybros kommunhus torsdagen den 5 april.

Där fick Patrik bland annat delta i ett möte om Nybros friluftsområde i Svartbäcksmåla, en bolagsstämma med Nybro kommunbolag, ett möte med Henrik Karlsson, verkställande tjänsteman i AB Glasriket, ett medarbetarsamtal mellan Christina Davidsson och kommunchefen Jan Darell samt slutligen en presentation av en trästrategi för hållbara utemiljöer som eventuellt kommer att bli aktuell i Nybro.

–Det är roligt att Patrik vill se hur vi jobbar i Nybro kommun. Eftersom han är engagerad i Uppvidinge, som vi har ett väl utvecklat samarbete med, är det bra att vi har den här kontakten, säger Christina Davidsson.

Efter succévalet 2014, då centerpartiet med Christina i spetsen tog sex nya mandat och med 170 rösters marginal blev största parti före socialdemokraterna, som dessutom tappade sju mandat, är det Alliansen som tillsammans med lokala Nybropartiet SPI Välfärden regerar i minoritet i Nybro kommunfullmäktige.

– Sverigedemokraterna är vågmästare. Men vi har goda relationer över blockgränserna och därför har politiken i Nybro under den här valperioden präglats av en arbetsro som vi behövde efter en stökig period mellan 2010 och 2014, säger Christina Davidsson.

Hon tror att fokus i valrörelsen kommer att ligga på omsorgs- och trygghetsfrågorna.

-Framför allt trygghetsfrågorna blir viktiga. Även om folk inte blir utsatta för brott upplever man ändå en otrygghet. Ändå är vi i Nybro lyckligt lottade eftersom vi är basen i ett lokalpolisområde som omfattar totalt sex kommuner, däribland Uppvidinge. Det har gett oss goda polisresurser, säger Christina Davidsson.

Hon hoppas och tror att centern behåller sitt inflytande i Nybro även efter valet i september.

–Fast man vet aldrig hur väljarna upplever hur vi har styrt kommunen, säger Christina Davidsson.

Patrik Davidsson är också inställd på samarbete med andra partier efter valet.

–Det kommer att bli en jättetuff valrörelse. Vi behöver samla ny kraft inom partiet för att göra ett bra resultat med målsättningen att vara ett ledande parti i Uppvidinge även efter valet, säger Patrik Davidsson.