Anders W Jonsson gjorde snabba nedslag i Alstermo

Anders W. Jonsson, Centerpartiets förste vice ordförande, var på plats under mötet i Alstermo Folkets Hus måndagen den 27 augusti

Med fyra företagsbesök under två hektiska timmar plus ett avslutande möte inför 50-talet närvarande i Alstermo Folkets Hus kunde Anders W. Jonsson, Centerpartiets förste vice partiledare, måndagen den 27 augusti summera en intensiv resa till Småland.

–Nu blir det valarbete på hemmaplan i Gävle fram til valdagen. Men det var fantastiskt intressant att möta alla dem som driver framgångsrika företag och verksamheter, inte minst här i Alstermo, sa Anders W. Jonsson.

Han inledde sitt Alstermobesök på Smedsgården, ett välskött äldreboende som startades 1969 av förra centerkommunalrådet i Uppvidinge, Bo Jansson, och där nu dottern Ida Jansson driver en verksamhet som både är lönsam och kostnadseffektiv.

–Det känns också bra att Uppvidinge har infört LOV (lagen om valfrihet). Problemet är att jag inte vet om LOV kommer att gälla även i fortsättningen eftersom det har lämnats in tre motioner till kommunfullmäktige om att den ska avskaffas. Vi behöver långsiktighet för att kunna fortsätta bedriva en bra verksamhet, sa Ida Jansson på mötet.

De övriga besöksmålen var Hälsocentralen, Alstermo Kabel och Allaktivitetshuset innan Anders W. Jonsson på mötet gick igenom valrörelsen, där han känner att Centerpartiet har vind i seglen.

–Ja, det känns bra. Förra året fick vi 3 000 nya medlemmar och vi ser att den positiva trenden fortsätter. Dessutom ligger vi stadigt på 10 procent i opinionsmätningarrna och under alla de resor jag har gjort de senaste månaderna upplever jag att många gillar vår politik, sa Anders W. Jonsson.

Sven Sunesson, toppnamn på Centerpartiets regionlista i Kronoberg, hade en bred genomgång av vad partiet vill genomföra i regionfullmäktige.

–Vi har drivit frågan om ytterligare en ambulans i länet, där 60 procent av befolkningen enligt målsättningen ska nås inom 10 minuter. I nuläget ligger vi på 57-58 procent och nu kommer det inom ett år ytterligare en ambulans. Eftersom behovet är störst i länets östra delar kommer den att placeras i Lessebo eller Hovmantorp, sa Sven Sunesson.

Medverkade på mötet gjorde också Anneli Jarhult, socialchef i Uppvidinge, och UIlrika S´Bennesved, som driver Älghults Friskola. Ingrid Hugosson, toppnamn på Centerpartiets kommunlista i Uppvidinge, höll i trådarna under mötet som avslutades av Per Schöldberg, toppkandidat på riksdagslistan och ordförande i Centerpartiet, Kronoberg.