Hedersuppdrag för Andreas

Skriver jubiléumsbok om CUF

Andreas Håkansson skriver boken om 100-årsjubilerande CUF/SLU.

Andreas Håkansson, ordförande i Centerpartiets Växjökrets, har fått ett riktigt hedersuppdrag.

Inom kort börjar han arbetet med med att skriva historiken om ungdomsförbundet CUF som fyller 100 år 2019.

–Det ska bli både spännande och intressant, säger Andreas Håkansson, som nu blir redaktör i bokform två dagar i veckan och jobbar vidare som högstadielärare på Lammhults skola övriga veckodagar.

Nu vidtar jobbet med att intervjua många av dem som har format CUF:s verksamhet genom åren.

–Jag kommer att kontakta tidigare förbundsordföranden och förbundssekreterare. Många av dem har ju gått vidare inom centerrörelsen. En av dem som fostrades och utbildades inom SLU, som förbundet hette fram till början av 1960-talet, var partiledaren och statsministern Thorbjörn Fälldin. Och blickar man tillbaka hade SLU strax efter andra världskrigets slut 115 000 medlemmar. Inget annat ungdomsförbund har varit i närheten av det medlemsantalet, säger Andreas Håkansson.

Själv blev Andreas Håkansson medlem i CUF som 20-årig. Han har suttit i distriktsstyrelsen för Kronoberg och har genom åren skaffat sig en gedigen insikt om förbundets historia och hur det fungerar idag.

I juni 2019 ska 100-årsboken vara klar.

–Jag känner mig inspirerad och hoppas förstås att den ska ge läsarna en allsidig och relevant bild av CUF/SLU under de 100 år som förbundet verkat, säger Andreas Håkansson.