Regiongruppen gjorde nedslag på SOS Alarm

SOS Alarm, till hälften ägt av Staten och SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) är den yttersta garanten för att en person som hamnar i en nödsituation får vård eller hjälp.

-Vi är 55 medarbetare, därav 47 operatörer, som jobbar dygnet runt sju dagar i veckan. Och vi har mycket att göra eftersom vi från Växjö dirigerar verksamheten även i Blekinge och Kalmar län, säger platschefen Therese Ledel.

Från stationen på Fagrabäcksvägen, där SOS Alarm etablerade sig 2004, styr man också utryckningarna för 50-talet ambulanser i de tre länen.

–På nationell nivå besvarar SOS Alarm i genomsnitt sex samtal i minuten vilket totalt genererar 3 miljoner samtal om året. Men åtminstone en tredjedel av de samtalen skulle aldrig ha ringts. Det handlar i hög grad om okynnessamtal, framför allt på nyårsaftonen många känner ett behov av at kontakta oss under timmarna före och efter tolvslaget. Då har vi våra absoluta toppar under året, säger Therese Ledel.

Efter informationen på SOS Alarm samlades de 18 mötesdeltagarna i Regionhuset på Nygatan där gruppledaren Sven Sunesson informerade om aktuella regionfrågor inför regionfullmäktige den 27-28 november.