Regiongruppen lyfte på Småland Airport

2018 blev Småland Airports genom tiderna bästa år i antal passagerare

Då lyfte totalt 278 972 passagerare från Växjös flygplats - en ökning med drygt 36 000 passagerare jämfört med 2017.

–Vi ser ljust på framtiden. I år har vi budgeterat för 320 000 passagerare och även om vi hade en liten nedgång i januari tror vi att det målet går att nå, sa flygplatschefen Ulf Axelsson när han torsdagen den 7 februari tog emot Centerpartiets regionfullmäktigegrupp på flygplatsen.

Här fick 18 närvarande också göra ett besök i flygledartornet för att lyssna till en mycket informativ och intressant genomgång av hur flygledningen i Sverige och i luftrummet kring Växjö fungerar.

På Småland Airport jobbar fem flygledare med att hålla reda på trafiken i luftrummet. Då har mer att göra under den ljusa årstiden då Småland Airport har avgångar till totalt 22 charterdestinationer.

–Jämfört med hur det såg ut i början av 2000-talet är läget idag helt annorlunda. För 15 år sedan flög 90 procent av våra passagerare till någon inrikes destination. Idag är andelen nere i 30 procent och den trenden ser ut att fortsätta, sa Ulf Axelsson.

Under andra delen av mötet informerade regionrådet Sven Sunesson om Region Kronobergs bokslut för 2018 som preliminärt genererar ett rejält överskott. Även verksamheten inom BUP (barn- och ungdomspsykiatrin) kom upp på agendan. Här finns det positiva signaler kring den genom åren starkt ifrågasatta enheten.

Ulf Axelsson, chef för Småland Airport, såg ljust på framtiden när han presenterade verksamheten på flygplatsen.