Anders invigde Kalvsviks tillbyggda bygdegård

Anders Bengtsson klipper bandet vid invigningen av Kalvsviks tillbyggda bygdegård. I bakgrunden föreningens ordförande Kjell-Erik Sagebrant.Bildtext

Det finns en härlig byanda i Kalvsvik.
–Vi är stolta över engagemanget. Nu har vi en samlingslokal som vi hoppas ska sjuda av aktiviteter sa Kjell-Erik Sagebrant, ordförande i hembygdsföreningen, när tillbyggnaden invigdes lördagen den 25 januari.

Tack vare bidrag med 1,9 miljoner kronor från Boverket och ett lika stort lån från Växjö kommun plus att föreningen själv skjutit till en halv miljon kronor av eget kapital har man efter många ideella arbetstimmar skapat en bygdegård som på bottenvåningen bjuder på generösa utrymmen för föreningsmöten, konferenser och after work medan barn och ungdomar får ett lika stort utrymme för spel och andra aktiviteter på övervåningen.

-Totalt har vi nu 1 200 kvadratmeter under tak, sa Kjell-Erik Sagebrant som också tackade politikerna och då inte minst Centerpartiet i Växjö för det fina stöd som föreningen fått under projektet.

Lika stolt och glad var invigaren Anders Bengtsson (c), ordförande i Vidingehem och uppvuxen i Kalvsvik.

–I bygdegården såg jag min första film, spelade under många år revy och debuterade i föreningslivet. Det är så här en bygdegård ska drivas och jag hoppas verkligen att kommande generationer drar nytta av detta, sa Anders, ersättare för kommunalrådet Eva Johansson som fick tillbringa dagen i sjuksängen.

Eva Johansson skickade med en uppskattad hälsning till de dryga 40-talet personer som deltog i invigningen under lördagseftermiddagen. Då hade det redan varit en smyginvigning på fredagskvällen med 70-talet barn i lokalerna. Invigningshelgen avslutades på lördagskvällen med fest för 90 personer.

Många var på plats för att se de väl tilltagna och fina nya lokalerna i Kalvsviks bygdegård.