Mötesplatser i hela Kronoberg

I helgen samlas människor från hela Sverige till en förbundsstämma i Älmhult. Det är Bygdegårdarnas riksförbund vars 10.000 ideellt arbetande människor ser till att över 1.400 föreningsdrivna samlingslokaler finns att hyra och fylla med verksamhet.

Bara i Kronobergs län finns 38 bygdegårdar spridda över hela länet. Utan dessa mötesplatser skulle mycket aktiviteter inte vara möjliga. Idag fylls dessa lokaler med teater, pubaftnar, studiecirklar, loppisar, by-aktiviteter, bröllop, ungdomsaktiviteter, utvecklingsmöten… listan kan göras lång.

Bygdegårdarna är på många sätt en förutsättning för lokal och regional utveckling och för att skapa attraktivitet. För Centerpartiet är bygdegårdarna viktiga som lokala utvecklingsnav för landsbygden och de mindre orterna. För människor i bygden skapas attraktivitet och trivsel men det ger också möjlighet att tillsammans fortsätta att utveckla bygden.

Det är extra roligt att få hälsa årets Förbundsstämma välkomna till oss i Kronoberg! Här finns goda exempel på hur aktiva bygdegårdsföreningar bidrar till lokal utveckling, för såväl kommuner som regionen. Bygdegårdarna fyller en viktig funktion när vi nu återstartar efter pandemin och när vi nu äntligen kan träffas igen!

Elizabeth Peltola, Centerpartiet Region Kronoberg
Andreas Olsson, Centerpartiet Växjö kommun