FÖRETAGANDE OCH JOBB BYGGER SVERIGE

Bildtext: Per Schöldberg, riksdagsledamot Kronoberg och Elizabeth Peltola, regionråd Region Kronoberg

Utan småföretagen stannar Sverige. De står för nästan hälften av alla jobb i den privata sektorn och 60 procent av näringslivets bidrag till Sveriges ekonomi. Småföretagen skapar ett stort värde för kunder, anställda och ägare, och är betydelsefulla underleverantörer till nationella och internationella företag. De är också nyckeln till att lösa många av de problem Sverige står inför, som arbetslösheten och den bristande integrationen. För det är just hos de mindre företagen som nyanställningar ökar snabbast och hos dem som många får in sin första fot på arbetsmarknaden. Därför kommer Centerpartiet alltid att vara småföretagens bästa vän i svensk politik. Det ska vara lätt att starta och driva företag, det ska löna sig att ta klivet och satsa.

En av de viktigaste utmaningarna för företagen, och för hela Sveriges ekonomi, är den dåligt fungerande kompetensförsörjningen. Både företag och offentlig sektor skriker efter medarbetare. Samtidigt är hundratusentals människor arbetslösa i Sverige. Så kan det inte få fortsätta. Arbetslinjen måste värnas, och den som kan jobba ska inte leva på skattebetalarnas pengar. Samtidigt behövs bättre förutsättningar att hitta ett arbete för jobbsökare.

Centerpartiet vill att det ska löna sig mer att gå från bidrag till arbete, och att fler med kortare utbildning och erfarenhet ska ha möjlighet att få enkla jobb. För de som har en del kvar att lära sig ska det finnas goda möjligheter att praktisera, lära sig svenska på jobbet eller vidareutbilda sig. Integrationen ska präglas av intensiv praktik och språkutbildning, med hårt arbete och höga förväntningar.

Den senaste mandatperioden drev Centerpartiet igenom en historisk arbetsmarknadsreform som innebär större flexibilitet för företagen och bättre omställningsmöjligheter för medarbetare. Vi kommer fortsätta arbetet för en arbetsmarknad som fungerar ännu bättre för både företagare och anställda.

För att Sveriges företag även fortsättningsvis ska kunna leverera produkter, tjänster och jobb i världsklass krävs en pålitlig infrastruktur i hela landet, satsningar på forskning och utveckling och krafttag mot brott emot företag. Vi måste också ta vara på all den drivkraft som finns i Sverige. Fler kvinnor och personer med utländsk bakgrund ska ha möjlighet att starta företag.

Få investeringar är lika viktiga och värdefulla för samhället som de vi gör i utbildning. För att Sverige ska fortsätta vara ett av världens mest innovativa länder, och för att långsiktigt lösa kompetensbristen, krävs bättre utbildningsmöjligheter anpassade efter den enskilde och för arbetsmarknadens förutsättningar och behov. Från yrkesvux för den som saknar gymnasieexamen till konkurrenskraftiga universitet och forskning i världsklass. Alla som vill ska ha möjlighet att utbilda sig genom hela livet.

Sverige behöver också ett politiskt ledarskap som ser resten av världen som en möjlighet, inte som ett hot – som öppnar upp nya marknader för svenska varor och tjänster och gör det möjligt att rekrytera medarbetare från andra länder. Politiken får inte svika alla de företag som inte klarar sig utan arbetskraftsinvandring. Sverige behöver mer frihandel och internationellt samarbete, inte protektionism och stängda gränser. Sverige behöver mer frihet och företagsamhet.

Centerpartiets reformagenda för att öka småföretagens potential

Sänk skatten och rensa upp i regelverket

• Sänk skatten på jobb och företagande, särskilt för småföretag och egenföretagare. Det ska löna sig att driva företag och skapa jobb.
  • Rensa upp i regelträsket för entreprenörer, stora som små. Vi vill införa en ny och förenklad företagsform för mikroföretag, så att fler ska våga testa att driva företag.
  • Kapitalförsörjning är avgörande för många småföretag. Vi vill att det statliga riskkapitalet blir mer effektivt och att investeraravdraget breddas och fördjupas. Därtill behöver det statliga riskkapitalet bli mer jämställt och nå hela landet, inte minst de utsatta områdena.

Arbetslösheten och kompetensbristen får inte tillåtas fortsätta

• Det måste bli billigare och lättare att anställa, särskilt personer som står långt från arbetsmarknaden. Arbetsgivaravgiften behöver sänkas, i ett första skede för ett företags första anställda, för människor som står långt från arbetsmarknaden.
  • Skapa fler dörrar in till arbetsmarknaden genom fler enkla jobb, det vill säga jobb som inte kräver kvalificerad utbildning. Förenkla och förstärk nystartsjobben och bredda de så kallade etableringsjobben.
  • Matchningen måste förbättras. Alla ska ha rätt till en effektiv matchningstjänst och det ska bli lättare att hitta medarbetare inom alla yrken. Utbildningssystemet behöver i betydligt större utsträckning utgå från arbetsmarknadens behov.
  • Svensk arbetsmarknad behöver både mer flexibilitet och mer trygghet. Stödet vid omställning och vidareutbildning måste bli bättre.
  • Gör det enklare att anställa elever i yrkesprogram som lärlingar genom att stärka ersättningen för företagens kostnader förknippade med utbildningen. Detta ökar attraktiviteten för yrkesprogram och höjer kvaliteten på yrkesutbildningen.

Värna och vidareutveckla Sveriges öppenhet mot världen

• Sverige klarar sig inte utan frihandel. Öppna upp fler marknader för svenska varor och tjänster. Ställ hårdare krav på arbetsvillkor, miljö och klimat i handelsavtal.
  • Skapa ett intensivår för snabbare integration. Den som får uppehållstillstånd ska snabbt integreras och ges möjlighet att försörja sig själv. Det kräver intensiva språkstudier, praktik, en effektiv matchning och jobb – inklusive möjligheten att lära sig svenska på jobbet. Integrationsinsatser ska präglas av hårt arbete och höga förväntningar. Nyanlända bör kvalificera sig in i trygghetssystemen.
  • Värna arbetskraftsinvandringen. För att svenska företag ska kunna konkurrera måste de ha möjlighet att snabbt hitta, rekrytera och anställa rätt kompetens. Låt arbetskraftsinvandrare räkna in studietiden i Sverige vid ansökan om permanent uppehållstillstånd.