web stats

Vi nominerar Magnus Quick till Kulturstipendium 2021

Region Kronoberg delar årligen ut Kulturstipendium till kulturskapare som utmärker sig inom det konstnärliga området. Stipendiet är tänkt att stödja och uppmuntra betydelsefullt arbete inom skilda konstnärliga områden såsom litteratur, musik, sång, bildkonst, teater, dans, film, fotokonst och digitala medier. Till Kulturstipendium 2021 vill vi nu från Almundsryd- Urshults Centerpartiavdelning nominera Magnus Quick för hans underbara böcker om allas vår älskade hembygd Ryd.

Magnus Quick är en ypperlig kulturskapare som genom sina gärningar ständigt bidrar till ett positivt kulturliv och nöje för många. Magnus har genom hela sitt liv och i alla sina roller sett till att sprida glädje. Magnus är en förträfflig Ryd-ambassadör som ständigt lyfter sin hembygd och sin omgivning på ett positivt sätt och har därigenom varit den absolut bästa ambassadör som en ort såsom Ryd kan önska, såsom ett län som Kronoberg kan önska. Detta har han gjort som revyman (både som aktör, regissör och författare), som journalist, som radioman, som skribent och inte minst som författare där vi vill lyfta alla Magnus böcker om allas vår älskade hembygd Ryd. Det är böcker genom vilka han med tydlighet visar att han håller Ryd och Kronoberg högt i sitt hjärta. Det är böcker som ger glädje för alla som känner tillhörighet med vår hembygd och som stärker sammanhållningen i samhället.

Just nu är Magnus aktuell med en ny bok ”Ryd i Hjärtat : En hyllning till hembygden”. Det är en fantastisk bok med minnesvärda porträtt om de människor och om den historia som har skapat samhället Ryd. Det är en bok som håller minnena i liv och lyfter fram Ryds spännande historia. Genom sina böcker om Ryd har Magnus hållit sammanhållningen i samhället vid god vigör och skapat glädje och meningsfullhet för alla ortsbor att gemensamt bygga denna historia om Ryd vidare.

Vi menar att Magnus Quick vore en förträfflig mottagare av Kulturstipendium 2021 varför det är med glädje som vi nominerar Magnus Quick till denna utmärkelse:

Mikael Andersson, ordförande Almundsryd- Urshults Centerpartiavdelning
Lennart Fohlin, vice ordförande Almundsryd- Urshults Centerpartiavdelning