web stats

Maria Petersén - nummer 4 på Centerpartiets valsedel till kommunfullmäktigevalet i Tingsryds kommun

Maria bor i Rävemåla och är en engagerad föreningsmänniska som vill se förbättrade villkor för företagande i Tingsryds kommun. Idag har Maria uppdrag som 2:e vice ordförande vård- och omsorgsnämnden, hon har även ett antal ersättaruppdrag inom Tingsryds kommun och är dessutom ordförande för Centerpartiet i Tingsryds kommun.

1) Varför vill du engagera dig i Tingsryds kommun som politiker?
– Har man idéer och vill förändra, då är detta ett sätt att göra det på. Att få insyn och förståelse för hur en kommun styrs, det kommer med på köpet. Jag tycker det är intressant att kunna ta del av det mesta som sker i en kommun, det berikar, men jag vurmar extra för föreningslivet och företagandet. Två viktiga livsnerver i vår kommun.

2) Vad är det bästa med Tingsryds kommun?
– Jag vet inte vad som är ”det bästa”. Mycket är bra. Kommunen är unik på sitt lilla vis. Vi har en tätort med stort utbud av nära service och tillsammans med våra övriga samhällen, som strålar ut till mindre byar på ren landsbygd, det gör vår kommun till vad vi är idag. Vi har många företag och föreningar, och en fantastisk möjlighet att fortsätta utveckla kommunen.

3) Vad tycker du är mest angeläget att förbättra i kommunens verksamhet?
– Mycket behöver förbättra. Om vi tror att allt är bra, då är vi illa ute. Men det jag gärna ser som mest angeläget är att påskynda ändring av detaljplaner som är anpassade efter vår tid och våra behov, men även få till snabbare bygglov utan krångel. Vi måste också jobba mer proaktivt för en ökad inflyttning till kommunen. Mer resurser behövs till denna verksamhet.