Växjö
  • / Eva Johansson

Eva Johansson

Viktigast att vi klarar välfärden

Då har juli månad gått och därmed är semestern över. Vi kan summera att det har varit en normal svensk sommarmånad med inslag av både regn, kyla, sol och värme. Det har också bidragit till att det har varit lugnt i kommunen eftersom inga större incidenter har inträffat..

Nu återgår vi till mer normalt arbete igen, men kanske ändå inte riktigt som vi har varit vana vid. Folkhälsomyndighetens rekommendationer är att fortsätta jobba hemifrån om det går. De flesta som av olika anledningar jobbat hemifrån under våren längtar nog till de fysiska mötena igen. Så också jag, men vi får avvakta kommande rekommendationer. Det kan ändras ganska snabbt.

Vi har många viktiga frågor framför oss i höst.

En sådan fråga är simhallen. Simhallsutredningen kom innan sommaren och den måste vi gå igenom noggrant och komma fram med ett förslag. Utredningen visade att den befintliga hallen är i sämre skick än vi trodde., och kostnaderna är enorma. Läget känns akut eftersom den nuvarande simhallen är i så dåligt skick.

Budgeten ska också tas, även om det blir senare än vanligt.

Coronapandemin har ju kostat oss en hel del. Hur mycket vet vi inte ännu, eftersom den fortfarande pågår. En del pengar får vi från staten men det är oklart om hur mycket det täcker våra utgifter.

Det viktigaste är nu att vi säkerställer och klarar välfärden. Här kommer tyvärr inga nya stora satsningar att kunna genomföras nästa år.

Hoppet står nu till att Coronan försvinner så allt kan bli som vanligt igen. Men troligtvis blir nog inte allt som vanligt.

För mig och mina politikerkollegor innebär det att vi ställs inför svåra beslut. Det går inte att sia om framtiden - vii får se helt enkelt se vad som händer och jobba för att Växjö kommun ska ta sig igenom den här krisen utan att behöva vidta några drastiska åtgärder för att klara vår ekonomi..

Eva Johansson (C)
Kommunalråd i Växjö