Avtackad Per har gjort många avtryck

Andreas Håkansson och Eva Johansson uppvaktar avgående kommunalrådet Per Schöldberg, som efter närmare 7 år lämnar sitt uppdrag vid årsskiftet

Visst har Per Schöldberg gjort många avtryck under sina närmare 7 år som kommunalråd i Växjö.

Det fick både Per och 100-talet inbjudna gäster många bevis på när det var dags att summera de gångna åren under den avtackning som Växjö kommun ordnat på PM&Vänner i Växjö onsdagen den 12 december.

Med kommunstyrelsens ordförande Anna Tenje som värd inledde Andreas Håkansson, ordförande i Växjö centerkrets, raden av talare genom att påminna om arvet efter företrädaren Gunnar Elm.

–Det var ett stort uppdrag att ta över efter Gunnar. Detta kräver både tid och kraft men det har du skött bra, sa Andreas, som också tackade familjen Schöldberg, fru Karin och döttrarna Elsa och Maja för att Centerpartiet har fått låna Per så mycket sedan han tillträdde som kommunalråd 2012.

Andra centerprofiler som uttryckte berömmande ord om Per Schöldbergs gärning var efterträdaren på kommunalrådsstolen, Eva Johansson och Thomas Haraldsson, kommunalråd i Alvesta.

Länsrådet Anders Flanking framförde Länsstyrelsens tack för ett bra samarbete:

–Som västgöte har jag under mina drygt två år i Kronoberg sett att det finns en Kronobergsanda. Men det måste finnas motorer och Växjö är en sådan. Här prioriterar politikerna samarbete och drar åt samma häll. Per har varit en viktig del i detta, sa Anders Flanking.

En påtagligt rörd Per Schöldberg tackade för uppvaktningen:

–Det har varit en fantastisk resa som inte på något vis var planerad. Att börja jobba som kommunalråd på heltid var som att kastas in i en torktumlare. Massor av beslut ska tas och ibland kan det gå litet för fort. Men här i Växjö finns en stark drivkraft hos såväl politiker som tjänstemän samt en oerhörd lojalitet mot många gånger tuffa beslut. Det är viktiga anledningar till Växjös starka utveckling, sa Per Schöldberg.

Mångårige vännen Thomas Haraldsson tackar för gott samarbete till en lyssnande Per med döttrarna Elsa och Maja samt Växjös förre näringslivschef Thomas Karlsson