Regeringsfrågan i fokus på givande gruppmöte

Den minst sagt händelserika utvecklingen kring regeringsbildningen i Sverige stod först på agendan när Centerpartiets kommunfullmäktigegrupp i Växjö samlades i Icon-huset måndagen den 14 januari.

Här fick 27 närvarande lyssna till en mycket intressant redogörelse från Per Schöldberg, partiets distriktsordförande i Kronoberg och en av 58 inkallade ledamöter till sammanträdet med Centerpartiets förtroenderåd lördagen den 12 januari.

Frågorna och synpunkterna var många och Per redogjorde sakligt för bakgrunden till beslutet att släppa fram Stefan Löfvén som statsminister i en s+mp-regering.

–Av de 73 punkter som har förhandlats fram i den politiska uppgörelsen är 50 rakt igenom sådana som Centerpartiet gick till val på. Det är alltså en mycket stor framgång för vår politik och någonting som vi kan vara stolta över, sa Per Schöldberg.

Anda delen av mötet inleddes av Andreas Wilson, politisk samordnare för den blå-gröna Alliansen i Växjö.

–Jag arbetar nära kommunstyrelsen och kommunalråden samt partiernas gruppledare. Men jag möter givetvis även enskilda ledamöter i nämnder och styrelser. Och jag vill framhålla att jag är anställd av samtliga fem partier och därmed också ska bistå alla i lika hög grad. Det är viktigt att vi har en samsyn och ett bra samarbete för att utveckla Växjö, sa Andreas Wilson.

Eva Johansson avslutade kvällen med att berätta om sin första tid som kommunalråd och sina tankar inför framtiden. Allt vad hon vill göra hann Eva inte med eftersom klockan meddelade att det var dags att bryta upp från ett sammantaget mycket givande möte.