Paul Herbertsson ser ljust på Växjös framtid

Paul Herbertsson, planeringschef på Växjö kommun, gav via ett digitalt möte måndagen den 4 maj 26 inbjudna centerpolitiker i Växjö en mycket bra genomgång av läget i en expansiv kommun med mängder av nya bostadsprojekt på gång.

Med en befolkningsökning på 20 000 personer sedan 1997 och en fortsatt väntad befolkningsökning med cirka 1 400 personer per år såg Paul Herbertsson ljust på framtiden för Växjö.

–Eftersom Växjö är en studentstad har vi jämfört med många andra kommuner en högre andel yngre invånare. Det är en stor fördel när vi planerar för stadens framtida tillväxt, sa Paul Herbertsson.

Dessutom byggs det som aldrig förr i Växjö. På en karta över Växjö med omnejd hade Paul Herbertsson lagt in elva bostadsområden som inom några år har genererat cirka 6 500 bostäder.

–Det är en grov uppskattning beräknad på de uppgifter vi har hämtat in från de privata byggföretagen och Växjö kommunala bostadsbolag Växjöbostäder och Vidingehem. Dessutom har vi nya projekt på gång i såväl Ingelstad, Braås, Rottne och Gemla plus att vi ska projektera Nylanda, det nya stora verksamhetsområdet som vi köpte in härom året, sa Paul Herbertsson.

Han såg också positivt på möjligheten att genomföra centerförslaget om att etablera en grön stadsby.

–Jag tror att många stadsdelar kan anpassas till att bli gröna stadsdelar, sa Paul Herbertsson.

På mötet informerade också Eva Johansson och Andreas Olsson om aktuella frågor i kommunpolitiken samt kretsordföranden Annika Nilsson om de planerade kretsaktiviteterna under hösten. Som förhoppningsvis kan genomföras som fysiska möten när coronapandemin har lugnat ned sig.

Nästa inplanerade möte med kommunfullmäktigegruppen blir måndagen den 25 maj.