Växjös nye näringslivschef gästade kommungruppen

Växjös nye näringslivschef Fredrik Lindblad var gäst på mötet den 7 september.

Växjö kommuns nye näringslivschef Fredrik Lindblad var gäst på kommungruppens möte i Växjö Fria Gymnasium måndagen den 7 september.

Här fick de drygt 20 deltagare som fysiskt var på plats under drygt en timme höra till en del av de visioner som Fredrik Lindblad har för att häva Växjös dalande näringslivsranking.

–Vi måste ha en snabbare handläggning, förenkla för företagen och ge en effektivare service och ett bra bemötande, sa Fredrik Lindblad.

Med begränsade personalresurser vill han Fredrik Lindblad också bygga upp en digital kommunikationsplattform dit företagen kan vända sig för att få information.

–Informationen ska vara proaktiv och bidra till att förenkla för företagen. Det är svårt för oss som jobbar på näringslivskontoret att ständigt vara till hands för att besvara frågor. Det här kan vara ett sätt att hålla kontakten med alla våra tusentals företag i kommunen.

Efter en månad på nya jobbet kan Fredrik Lindblad konstatera att Växjö under coronapandemin inte har drabbats lika hårt som riket sett till varsel och arbetslöshet.

–I nuläget är det 44 774 personer som arbetar i Växjö. Men i augusti hade vi också 4 620 personer som saknade arbete. Ungdomsarbetslösheten är uppe i 13-14 procent och det tycker jag är alarmerande, sa Fredrik Lindblad.

På mötet redogjorde också kommunalrådet Eva Johansson för aktuella frågor. Det handlade både om nästa års budget, där det i nuläget ser litet ljusare ut eftersom kommunen genom statliga bidrag på drygt 100 miljoner kronor ser ut att göra ett litet överskott under 2020.

Även simhallsfrågan diskuterades. Här är samtliga partier i Växjö kommunfullmäktige på väg att bli överens. Mycket tyder på att en ny simhall byggs på den befintliga parkeringen, vilket innebär att en rivning av den nuvarande simhallen öppnar upp för möjligheter att exploatera området med andra begivenheter i form av utebassäng, restauranger mm.

Men de planerna ligger långt fram i tiden.