Växjö tappar i näringslivsranking

Andreas Olsson, Centerpartiets gruppledare i Växjö kommunfullmäktige, har fokus på näringslivsklimatet.

Växjö tappar 22 placeringar och återfinns på plats 78 i Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner.

Det är framför allt kommunpolitikernas och tjänstemännens attityder till företagande som gör att Växjö droppar. Beträffande politikerna faller Växjö från plats 51 till plats 127 och samma gäller för tjänstemännen - där tappar Växjö från plats 37 till plats 69.

–Vi måste jobba hårt för att ändra den nedåtgående trenden. Ett bra näringslivsklimat är A och O och därför tar vi rankingen och resultatet på fullt allvar, säger Andreas Olsson, centerpartiets gruppledare i kommunfullmäktige.

Liksom tidigare är det Markaryd som ligger bäst till på rankingen bland kommunerna i Kronoberg. Markaryd hamnar på plats 18, en förbättring med tio placeringar jämfört med 2019. Även Ljungby rycker upp sig åtta placeringar till plats nr 59. Alvesta avancerar från plats 79 till plats 74 vilket innebär att Alvesta under de senaste fem åren återfinns på fjärde plats bland de kommuner som har gjort den största framryckningen.

I övrigt droppar Kronobergs kommuner - Växjö från plats 56 till plats 78, Älmhult från 157 till 172, Uppvidinge från 143 till 179 och Lessebo från 202 till 211.

En ljusglimt för Växjö är att kommunen återtar sin tidigare placering som etta bland större städer. Tvåa på den rankingen är Borås med Västerås på tredje plats.