Blågröna satsar på ny bolagsstruktur

Fler bostäder ska byggas på landet

Nu satsar de Blågröna i Växjö på att skapa en ny bolagsstruktur i kommunen.

I det förslag som presenterades på en presskonferens under fredagen kommer Vidingehem och Växjöbostäder att bilda ett nytt bostadsbolag. Dessutom föreslår de Blågröna att Videum och Vöfab avvecklas som bolag och går upp i det nya lokalbolaget där också Vidingehem och Växjöbostäder ingår. Fyra kommunala bolag blir alltså två efter valet 2022.

-Vi bygger för litet bostäder på landsbygden. Med det här förslaget blir bolagen mer kraftfulla och mer effektiva. Dessutom kan vi bättre tillgodose kompetensförsörjningen, sa kommunalrådet Anna Tenje (m) när hon presenterade förslaget.

Kommunalrådet Eva Johansson (c) framhöll också behovet av att bygga fler bostäder på landsbygden.

-Det finns en stor efterfrågan som vi måste tillgodose. Det nya bostadsbolaget får en stark förankring och kraft att bygga på landsbygden, säger Eva Johansson.

Bolagsbildningen ingår i de Blågrönas budgetförslag för 2021 som presenteras i sin helhet den 3 november.

Arbetet startar under nästa år och eftersom det handlar om en omfattande process kommer samtliga bolagsstyrelser att förbli intakta innan de nya bolagsstyrelserna börjar arbeta efter valet 2022.

De Blågröna räknar med att sammanslagningarna sparar betydande belopp i budgeten. För 2021 ligger kalkylen på 4 miljoner kronor och när bolagsbildningen når full effekt kalkylerar man med en besparing på 12 miljoner kronor.

Utöver de två nya bolagen blir det ytterligare en förändring när Videums näringslivsarbete och Science Park integreras med kommunens näringslivsavdelning.

Här har det varit en otydlig rollfördelning och genom den här förändringen tror de Blågröna att man kan effektivisera och utveckla Växjös attraktivitet och förmåga att dra till sig flera företag.