sol-has-bg

ValProgram 22-26

Företagande och jobb

Företag är viktiga för den hållbara utvecklingen och tillväxten i Växjö kommun. Växande företag erbjuder jobbmöjligheter för en stor del av kommunens invånare och är speciellt viktiga för ungdomars möjligheter till ett första jobb. Kan vi öka antalet aktiva företag i Växjö kommun kommer det att innebära att vi kan minska vår arbetslöshet, inte minst hos ungdomar och på så sätt skapa en starkare och bättre välfärd för alla invånare. För att fortsatt vara en hållbar kommun miljömässigt är det även viktigt att samverka med företag för att få en cirkulär, social och ekonomisk hållbar framtid.

Starkt företagsklimat

För att samhället ska växa och må bra behövs företag. Det är i små och växande företag som nya jobb skapas. För många människor, såväl inrikes födda som nyanlända, skulle småskaligt företagande kunna vara en språngbräda till den svenska arbetsmarknaden och det svenska samhället. Vi vill göra det enklare att starta och driva företag i Växjö kommun. Företagare ska kunna ägna sig åt sin verksamhet istället för att fylla i blanketter.

• Inför en servicegaranti! Du ska veta vad du kan förvänta dig av kommunen som företagare och medborgare.
  • Etableringslots förstärks för aktivt arbete med att etablera nya och växande Växjö företag i hela kommunen
  • Samarbetet mellan Växjö kommun och företagen ska förbättras där kommunen skapar förutsättningar för att säkerställa matchning och kompetensförsörjning till företagen.
  • Locka kompetens till Växjö kommun – Kommunens attraktivitet, boende, skola, kultur och kommunikation och starkt samarbete med näringsliv, region och akademi
  • Etablera MATLUST, ett kunskapscentrum och en kreativ mötesplats för ökad livsmedelsproduktion.
  • ”En väg in i kommunen” för våra företag där vi servicesäkrar myndighetsutövning, tillsyn och avgifter.
  • Fler studiebesök och dialoger med företagen
  • Säkra upphandlingen för att minska krångel och säkra god uppföljning

Den moderna välfärden

Vi behöver en trygg skola där varje elev får förutsättningar att lyckas. Var du bor, i staden eller på landsbygden, eller vilken bakgrund du har, ska inte spela någon roll. Utbildningen ska hålla hög klass, från förskolan, grundskolan och upp på gymnasiet för att skapa förutsättningar för universitetsstudier eller ett framgångsrikt yrkesliv. Utbildning är en av grundstenarna i vårt demokratiska samhälle. Sverige är ett av världens bästa länder att leva och åldras i. Även om våra omsorgstagare överlag är nöjda med sin omsorg, behöver kvaliteten inom omsorgen höjas. Det kan handla om att man själv får välja vem som kommer och städar i hemmet eller möjligheten att välja vilken typ av boende man ska bo på/i. Detta är aspekter vi måste ta med när vi ska skapa en bättre omsorg.

Centerpartiet i Växjö kommun vill skapa framtidens skola där Växjö kommun erbjuder:

• Utökad allmän förskola från 15 till 25 timmar
  • Större valfrihet mellan olika förskolor och skolor med ett utbyggt aktivt skolval i hela kommunen
  • Landsbygdsskolorna ska utvecklas, därför behövs tydligare och snabbare investeringsplaner för att säkra skolornas framtid och att kunna möta växande elevantal.
  • Omvänd skolskjuts för att kunna välja att gå i skolan på landsbygden istället för i staden
  • Fler trygghetsboende ska byggas i hela kommunen
  • Främja en utbyggd e-hälsa och e-omsorg i hemmet
  • Rörelse varje dag och mer kultur i skolan.
  • Fler lärlingsutbildningar på gymnasiet och andra utbildningar som leder till jobb.
  • Du ska kunna välja utförare av omsorg, daglig verksamhet och dagverksamhet.
  • Alla anställda inom omsorgen skall ha vård/omsorgsutbildning och goda kunskaper i svenska språket.

Landsbygd 2.0

Vi i Centerpartiet Växjö vill skapa förutsättningar för en levande landsbygd och därmed en levande kommun. En välfungerande infrastruktur, möjlighet till pendling och fler bostäder behövs, både i byar, på de mindre orterna och i Växjö stad. Om människor inte kan bosätta sig i attraktiva boenden, pendla till sina jobb eller företagen kan transportera sina varor, då kommer jobben inte att bli fler.

Att alla i hela Växjö kommun får samma möjligheter innebär inte att allt behöver se likadant ut. Samma utmaning kan lösas på olika sätt i olika delar av kommunen. En närodlad politik, där beslut fattas nära människor, gör det möjligt.

Vi vill skapa en modern landsbygd samt gröna städer och småorter som tillsammans skapar möjlighet för Växjö kommun. Centerpartiet i Växjö kommun vill att:

• Inför ett landsbygdsråd, ny organisation för landsbygdsarbetet i Växjö kommun
  • Fler villatomter och flerfamiljsbostäder i tätorter och på landsbygd. Kommunen ska ta tydligare grepp utanför staden framöver.
  • Gratis vattenprov på landsbygden
    för barnfamiljer
    för seniorer
    för småföretag med mindre caféverksamhet
  • Upphandla ännu mer närproducerat och svenskt för att säkra vår livsmedelsproduktion lokalt och nationellt
  • Bevara mer åkermark i hela kommunen
  • Bygg cykelstråk för att knyta ihop staden och alla våra tätorter när fler cyklar
  • 100% ska ha tillgång till bredband
  • Skapa förutsättningar för utbyggd infrastruktur med laddstolpar i hela Växjö kommun
  • Centerpartiet i Växjö vill att Växjö kommun ska vara föregångare i ett hållbart skogsbruk genom att testa nya metoder utifrån forskning. Då kan de enskilda skogsägarna utveckla sitt företagande i egen takt och ta del av de stora skogsägarnas framgångsfaktorer.

Grön stadsby – en Centervision!

Växjö kommun är en växande kommun, där det byggs mycket och folkmängden ökar. Det kräver utbyggnad av infrastruktur med gator och vägar, vatten och avlopp, fjärrvärme, el och fiberanslutningar. För Centerpartiet i Växjö är det mycket viktigt att hela Växjö kommun växer, landsbygden, de mindre tätorterna och staden. Fler och fler vill bo utanför tätorterna och det ska vara enkelt att få byggnadstillstånd och snabb ärendehantering för att kunna bygga och bo var som helst i vår kommun.

I de mindre tätorterna är det viktigt att service såsom exempelvis affärer, skolor, bensinstationer behålls för att människor och företag ska kunna stanna kvar och utvecklas. I de mindre tätorterna ska det byggas både villor och flerbostadshus med hyreslägenheter som möjliggör rörelser på bostadsmarknaden.

För unga människor är den första bostaden oftast en lägenhet och för de äldre som vill flytta från egna hus är en lägenhet ofta attraktivt. Det är därför viktigt att det finns lägenheter i de mindre tätorterna och inte bara i Växjö stad.

Vid planering av nya bostadsområden vill Centerpartiet i Växjö bygga enligt konceptet Grön Stadsby. Det kan vara i stadens utkant eller gärna i någon av tätorterna, som exempelvis Lammhult, Rottne eller Ingelstad. En Grön Stadsby byggs för att vara långsiktigt hållbar med minsta möjliga förbrukning av energi och andra resurser.

Centerpartiet i Växjö ser konceptet Grön stadsby som Växjö kommuns bidrag till Region Kronobergs Bymässa 2030

I en Grön Stadsby är grundtanken att de boende är med och styr utvecklingen, men vår vision är att en Grön Stadsby kan se ut så här:

• Byggnation av passivhus och nollenergihus
    o Husen producerar minst lika mycket energi som konsumeras
  • Trä är det naturliga valet av byggnadsmaterial så långt det är möjligt
  • Byggnationen ska underlätta för egen produktion av en del livsmedel
  • Bevarande av naturen i den Gröna Stadsbyn
    o Träd
    o Naturlig kupering
    o Odlingsmöjligheter
  • Blandad bebyggelse inom den Gröna Stadsbyn
    o Villor