Haparanda

Vesa Vuokila

Säg 8 februari 2004 till Vesa Vuokila!

Snöoväder på Rocklunda i Västerås. VM-final mellan Sverige och Finland. Sverige har vunnit relativt lätt med 10-3 mot Kazakstan och har bra förutsättningar inför finalen. Finland har dagen före tvingats till en hård batalj mot bandygiganten Ryssland i den andra semifinalen. Inför Torneå eldsjälen Matti Pajunen segrar Vuokilas Finland med ett sent mål och en sällsynt bedrift skrivs in i historieböckerna. Första guldet för Finland är ett faktum.

Idag arbetar Vesa som enhetsledare inom
Haparandas Barn- och Ungdomsförvaltning. Med fru och barn har de huset i Stadsviken som bas för resor utöver hela Nordkalotten. Ja, barnen går i föräldrarnas fotspår och idrottar mycket de också. 46 år och med idrotten som följeslagare under hela livet är
det naturligt för Vesa att vara med i att forma framtidens trivsamma Haparanda. "I mina ögon är attraktiva och moderna idrottsplatser
ett tecken på ett positivt och offensivt samhälle."

Vuokila fortsätter: "Fina idrottsplatser ger föreningar kraft och framåtanda att jobba vidare med det oerhört viktiga föreningsarbetet som gynnar hela samhället. Vidare ser jag behovet av att utveckla en ny bollsportsarena som är ihopbygd med Aspen-hallen. Vi ersätter A- och B-hallen med detta. Idag räcker inte träningstiderna för föreningar inom innebandy, bordtennis, futsal, m.m. En ny bollsportsarena skulle ge skolidrotten en dimension till."

Pelle Fosshaug eller badhus-frågan, Vuokila väjer inte undan: "I den frågan vill jag se en ordentlig fackmannamässig-utredning. Vi behöver veta vilket skick betongkonstruktion är i. Allt annat är bara spekulation. Det enda som är säkert är att bygga en ny simhall med tävlingsfaciliteter m.m. kommer att vara extremt dyrt. Kiruna kommun t.ex. har budgeterat 350 miljoner kr för en ny medelstor simhall. Skrämmande stora siffror”.

Vuokila utvecklar: ”Vi får tillsammans hålla tummarna att utredningen visar sig att betongen och armeringar inte har gjort sitt. Då vi kan fundera vidare om vi kan lägga ett rostfritt hölje i bassängen. Jag vet att det finns många skattebetalare i Haparanda som tycker att det är oansvarig att lägga stora summor på en ny simhall. Alternativet att använda Torneås totalrenoverade badhus har två sidor. Nära oss och allt nytt och fräscht.
Men om Torneå kommun inte kan garantera tillräckligt med bassängtid för Haparandas skolelever är samarbete inte intressant för mig heller”.

Vesa delar med sig av det många andra också tänker: ”Det har varit konstig politik att vi nu har ett 50 år gammalt badhus utan totalrenovering. Det har väntats på tok för länge att ta tag i detta! Det är tydligt att de styrande politikerna inte har prioriterat badhuset. Det arvet ska vi alla Haparandabo leva med, oavsett om vi vill eller inte. Vi måste göra det bästa av det vi har och vilja ta tag i saker så att vi inte hamnar i liknande situationer igen”.

Under den innevarande mandatperioden har Vesa varit med i kommunfullmäktige och som politisk styrelseledamot i Stiftelsen Haparanda Bostäder (HABO). Jag tycker att det är viktigt vi bygger mindre lägenheter för ungdomar. Vi har idag inte en sund balans mellan små och stora lägenheter i Haparanda. Många unga vuxna bor kvar hemma hos mamma och pappa. Jag hoppas att HABO under nästa mandatperiod kan ta tag i byggandet och ordna fram attraktiva lägenheter till ungdomar!

Den reslige bandyprofilen med 24 karat runt halsen är en av få världsmästare inom lagsport i Tornedalen. Han vet att när det gäller att visa resultat så är det inte genom snack det åstadkoms. På bandyplan eller i politiken. Det är samma sak!

Vesa Vuokila #8. Centerpartiet Haparanda.

Ingress

Innehåll