Karlskoga BB måste hållas öppet året runt

Under tio sommarveckor 2016 stängdes avdelning Q på Karlskoga lasarett, innebärande att BB temporärt flyttades till USÖ.

Det var nödvändigt av patientsäkerhetsskäl under semesterperioden. - Från Centerpartiets såg vi det som en engångsföreteelse, men för att försäkra oss om att stängningen inte skulle upprepas interpellerade jag redan i september till Regionstyrelsens ordförande med en fråga om vilka åtgärder som vidtagits, säger Torbjörn Ahlin (C), oppositionsråd i Region Örebro län. Tyvärr framgick det i samband med svaret några månader senare, att det inte skulle bli annorlunda år 2017.

- Avdelning Q, kvinnokliniken, på Karlskoga lasarett har vi länge betraktat som ett föredöme inom svensk sjukvård. I Centerpartiet har vi manifesterat detta genom att arrangera möte i Karlskoga med våra partikollegor i sjukvårdsregionen Uppsala-Örebro för att låta våra gäster göra studiebesök på avdelning Q, fortsätter Torbjörn Ahlin.

- Vi ser allvarligt på att flera barnmorskor valt att sluta sina anställningar i Karlskoga. Regionen måste vidta åtgärder för att vi ska kunna försäkra oss om fortsatt patientsäker verksamhet på BB i Karlskoga hela året. Det måste vara attraktivt att jobba där, menar Torbjörn Ahlin.

I en kommentar säger Centerpartiets distriktsordförande i Örebro län Helena Vilhelmsson: -Det skeva i den nuvarande situationen är att det är den lilla enheten som ensidigt ska backa upp den större.

Helena Vilhelmsson fortsätter: -Ledstjärnan för Centerpartiets hälso- och sjukvårdspolitik är närmare vård i hela landet. I det perspektivet är det lätt att se att BB i Karlskoga måste vara öppet året och dygnet runt. Min bedömning är att om regionen i god tid vinnlägger sig om exempelvis positiva personalpolitiska insatser så ska sommarstängningen av avdelning Q inte behöva upprepas i framtiden. Men då måste även den goda viljan finnas.

Förfrågningar:
Torbjörn Ahlin, tel 073-8427454