Ekelund missar poängen

Den senaste tiden har ambitionsnivån för att ta billiga politiska poänger i Karlskoga nått nya bottennoteringar, Daniel Eklund är inget undantag. Han konstaterar i anklagande ton att Alliansen minsann samarbetar med Sverigedemokraterna men han missar en viktig detalj – uppgörelsen han hänvisar till existerar inte.

I sin iver att förtala Alliansen missar Ekelund den kanske viktigaste faktauppgiften: S, V och MP erbjöds möjligheten att hantera frågan på ett korrekt och oantastligt sätt men valde att inte axla det ansvaret.
Eftersom kommunstyrelsen består av åtta partier och har att utse sex representanter till politikerluncherna så har praxis varit att de styrande fördelar tre platser och oppositionen likaledes tre.
Dessvärre vägrade oppositionens gruppledare att inkludera samtliga partier i opposition när politikerluncherna skulle fördelas och det är grundorsaken till att situationen över huvud taget uppkom. Viktigt att förstå är att de politiker som väljs representerar sin nämnd helt utan partibeteckning så det borde inte vara en stor sak att prata med samtliga partier i respektive grupp med precis som på det nationella planet så behandlar MP och S inte alla demokratiskt valda ledamöter på samma sätt.
Därför rimmar det extra illa när Ekelund säger ”För oss handlar demokrati om att alla ska ha samma rätt att göra sin röst hörd”. Att som Ekelund tolka Alliansens bifall till Patrik Nyströms yrkande som att ett samarbete finns etablerat är inget annat än ett politiskt bottennapp. Vi pratar om en politikerlunch, ett tillfälle för förtroendevalda att möta elever, en politisk fråga som givetvis inte borde leda till några som helst debatter.
Ett tips till Ekelund kan vara att studera den politiska röra som råder i Riksdagen och fråga sig om det är så han vill ha det i Karlskoga? För Alliansen är svaret givet, här har vi ordning och reda och att låta alla partier få samma möjligheter till politikerluncherna är inte politik, det är allmänt folkvett.

Tony Ring
Moderaterna