Lekeberg
  • / Nyheter
  • / Vi sätter Lekebergs barn främst

Vi sätter Lekebergs barn främst

Våra barn är det finaste vi har. Varje förälder ska kunna känna sig trygg med den förskola där man lämnar dem på dagarna. Därför vill vi att föräldrarna ska få möjlighet att göra fler val. Det är du som förälder som ska bestämma vilken barnomsorg som är bäst för just ditt barn.

Förskola och skola är otroligt viktigt för ett barns uppväxt. Redan i tidiga åldrar kan man se hur ett barn utvecklas. Det blir då en central fråga för oss i Centerpartiet att bygga samhället från grunden. Familjen är den tryggaste platsen för ett barn. Men näst efter det kommer förskola och skola. Redan från tidig ålder kommer barnet att vistas utanför hemmet. Då måste det kännas tryggt för både barn och förälder.

1989 ratificerade (godkände) Sverige FN:s konvention om barns rättigheter. Den stora missen var att Sverige inte gjorde det till en lag, som många andra länder gjort. Det blir som en tandlös tiger, när man inte kan ge barn och unga det erkännandet. Barn och unga kan bli diskriminerade och åsidosatta, och har inte ett lagligt stöd i att bli behandlade utifrån samma rättigheter till individuell behandling, som en vuxen har. Det här vill jag som Centerpartist ändra på. Jag vill framåt, och ge alla samma rättigheter, oavsett om jag är ung eller gammal. Alla beslut ska därför föregås av barnkonsekvensanalyser, det som är bra för barn blir också bra för de vuxna.

I Lekeberg har vi med Centerpartiet som initiativtagare fått igenom att alla beslut i kultur- och bildningsnämnden ska föregås av barnkonsekvensanalyser. Det är tidskrävande, men jag vet att det blir väl genomtänkta beslut. Det tjänar alla på. Alla barn har rätt till en trygg förskola och skola där de blir sedda och lyssnade till. Barn har rätt till att utvecklas i sin egen takt där de får studiero, möjligheter till skapande och kreativitet. Barnens förmågor ska lyftas fram och ska prägla verksamheten.

Annica Zetterholm
Centerpartiet, vice ordförande kultur- och bildningsnämnden, Lekeberg