Lekeberg
  • / Nyheter
  • / Livsviktigt med olika åsikter

Livsviktigt med olika åsikter

”Tänk om alla tyckte exakt likadant” är en filosofisk fråga jag ofta tänker på. En del kan tycka att det vore smidigt kanske, men jag själv är av den bestämda åsikten att vi hade varit kvar i stenåldern om vi inte haft olika åsikter. För hur ska vi möjligen utvecklas och vara innovativa om alla tyckte likadant och ingen vågade sticka ut? Det är helt omöjligt.

Jag diskuterar hellre en fråga med någon som inte är av samma åsikt som jag, än någon som är det. Det gör att jag måste utveckla och begrunda mina argument och min ståndpunkt för att få fler människor att dela min åsikt vilket självklart är målet.

Däremot reflektera jag ofta över hur vi både som privatpersoner och politiker ofta är lite rädda att diskutera våra olika åsikter. Det skulle kunna leda till att någon gestikulerar, höjer rösten eller ger dig kritik. Men är det så farligt då? Vi behöver diskutera ämnen för att hitta de bästa lösningarna, vi behöver kunna stå upp för våra olika åsikter även om vi får mothugg, utan att ta det personligt om den du diskutera med inte håller med. Annars kommer vi stå still och inte komma framåt.
En åsikt är ju fortfarande bara människans sätt att se på saker, det behöver inte betyda att du har rätt och den andra fel. Kan vi inte bara landa i att vi tycker olika och det är helt okej och nödvändigt att vi gör det? Agree to disagree, det behöver inte alltid vara svårare än så.
Men ja, det är klart, det är ju bara min åsikt.

Johan Niklasson
Kommunalråd Centerpartiet i Lekeberg