Konsten att bromsa jobbtillväxten

Det går bra för Sverige! Det är ett mantra som upprepas varje gång regeringen får kritik. Visst, men snarare trots regeringens politik. Tycker regeringen att det går för bra? Varför vill de försvåra för företagandet?

Fyra av fem nya jobb skapas i småföretag. Det är människor med idéer, vilja att skapa något med egna händer och mod att riskera sina egna pengar, belåna sitt hem och göra stora uppoffringar i ekonomisk trygghet som skapar välstånd åt alla.

Regeringens bild av företagare tycks vara en gammaldags kapitalist i kostym. I dag bär småföretagare arbetskläder och jobbar heltid med att måla, städa, svetsa, snickra, vårda, sköta jordbruk och så vidare. Kvällar och helger ägnas åt att sköta administration. Ingen 40 timmars arbetsvecka, OB-ersättning, övertidsersättning eller betald semester gäller och sjuklönen kommer ur egen ficka. Småföretagaren väljer bort sin egen trygghet för att skapa jobb. Detta är motorn i den svenska ekonomin!

Inkomsten består av lön, det vill säga precis som för oss andra, men utan skyddsnät. Lönen är dessutom ofta lägre jämfört med anställda med motsvarande arbetsuppgifter, detta blundar regeringen för. Som en kompensation för risker och brist på förmåner har småföretagaren kunnat plocka ut utdelning ur bolaget med en lägre skattesats är för lön, upp till 160 000 kr/år. Regeringens
lysande idé är att sänka detta belopp med cirka 40 procent, samt att öka skatteuttaget med fem procent.

Regeringen ger alltså en dubbel käftsmäll åt småföretagen som får åtskilliga tusenlappar mindre per månad i genomsnitt. Skattechocken landar totalt runt tre – fem procent för många småföretagare. Vi kan bara spekulera i vilket ramaskri det skulle bli på facket om deras medlemmar fick
1 000-2 500 kr mindre i plånboken varje månad.

Regeringen tror sig med detta få in runt fem miljarder.
Resultatet kommer bli det motsatta. Varför jobba mer, med större risker, om du får sämre betalt? Varför riskera din privata ekonomi ytterligare genom att starta eller driva ett företag när nya jobb ändå inte kommer skapas?

Detta är bara ett av flera förslag som regeringen vill införa som faktiskt leder till att straffa och hindra entreprenörskap i Sverige. Vi i Centerpartiet vill skapa bättre förutsättningar att driva företag, i hela Sverige, för det är så jobb skapas!

Anders Olsson (C)
Kretsordförande Örebro kommun