Nej till högriskprojekt för kollektivtrafiken

Den politiska majoriteten i nämnden för samhällsbyggnad Mats Gunnarsson (mp), Anders Ceder (s) och Katarina Raneborn (v) skriver i debattartikel den 4 februari om framtida driften av kollektivtrafiken. Där försöker de förklara sin syn på varför man skall starta bussåkeri i regionens regi och därmed ger sken av att de själva klarar den driften bättre än företagare som är proffs på det.

Vi kan vara överens om att fokus ska ligga på nöjda resenärer, trygga anställda och bussar som kommer i tid, men vägen dit som majoriteten har valt är fel. Det som skrämmer mig är hur hela debatten har genomsyrats av dålig attityd till företagare. Att V tycker så är väl inte så konstigt men ni andra. Hela tiden målas företagarna som bovar som skall vinstmaximera, inte att de kanske gör ett bra jobb. Och vad är det för garantier att bolaget inför ramavtal med bussföretagarna, som majoriteten försöker hävda för att ge sken av att man visst tänker på småföretagarna? Inga alls!

Vad är nästa steg? Skall Region Örebro starta byggbolag, för ni måste väl resonera på samma sätt där? Inte får väl byggare göra vinst på att bygga sjukhus. I stället ger man sig hellre in i ett högriskprojekt i lag med Västmanland där man skall köpa över 100 bussar. På tal om att hänga med i
teknikutvecklingen, de bussarna måste väl köras tills de är avskrivna. Allt annat är kapitalförstöring. I stället måste det finnas en uthållighet och utveckling runt biogasen som är ett bra, rent och förnybart bränsle som samtidigt är ofta närproducerat.

Centerpartiet vill fortsätta med att upphandla trafiken. Men vi kan genom en förbättrad upphandling få incitament som till exempel små områden som ger mindre, lokala företag en möjlighet. Lägg in morötter som premierar gott bemötande, nöjda kunder och anställda. Men framför allt, inta en attityd till företagare som en resurs för samhället.

Lars-Göran Zetterlund (C)
Ledamot Samhällsbyggnadsnämnden