Helena förstanamn på Centerpartiets riksdagslista

Från vänster: Amanda Höjer, Elisabeth Malmqvist och Helena Vilhelmsson

Referat från Centerpartiets årsstämma i Kumla.
Centerpartiet i Örebro län höll årsstämma i Kumla i lördags. Vid stämman utsågs de tre personerna som ska utgöra toppnamnen till Centerpartiets riksdagslista valet 2018. På andraplats valdes Elisabeth Malmqvist, Lannafors, och på tredje plats Amanda Höjer, Fjugesta.

Helena Vilhelmsson blev även omvald som distriktsordförande.

• Jag är tacksam för förtroendet, både att leda Centerpartiet i länet och framförallt arbetet mot riksdagsvalet 2018. Sverige behöver bli ett land där krånglet minskar eller försvinner, där det ska vara lätt att göra rätt. Jag, Elisabeth och Amanda är engagerade och vill se resultat. Örebro län behöver gröna, företagsamma röster i riksdagen, säger Helena Vilhelmsson.

I samband med stämman var det vernissage på minnesutställningen över Thorbjörn Fälldin. Många medlemmar slöt upp och pratade minnen.

I övrigt höll riksdagsledamot Emil Källström, Centerpartiets ekonomisk- politiske talesperson, ett anförande där han berättade om aktuella frågor från riksdagen, liksom Martin Andersson, Karlskogason som arbetar vid Fredrick Federleys sida i Europaparlamentet, berättade om aktuella frågor från Bryssel.

Avslutningsvis antog stämman ett uttalande om Ilmar Reepalus betänkande om välfärdsutredningen. Utredningen har fått namnet ”Ordning o reda i välfärden” och borde ha fått underrubriken ”På kvinnors bekostnad” menar Centerpartiet och hoppas att regeringen slänger utredningen i papperskorgen.

• Kvinnors företagande behöver stärkas, inte motarbetas, säger Helena Vilhelmsson. Istället för vinstförbud borde fokus ligga på kundnöjdhet, kvalitetskrav o skarpare tillsyn. Vården behöver reformer som avlastar, skapar positiv lönekonkurrens och karriärvägar. Allt detta som Reepalu-utredningen motverkar, menar vi i Centerpartiet, avslutar Helena.

Ett 90-tal länsombud och medlemmar medverkade på stämman.

För mer info: Helena Vilhelmsson, 070-281 97 00