Vi borde ställa samma krav på våra kläder

Som centerpartist är det viktigt för mig att gynna det lokala, att småföretag får leva och växa.

Att köpa svenskproducerad mat är viktigt ur aspekter såsom transport, antibiotika, levnadsstandard för djuren och besprutning vad gäller grödor. Vi vet i dag, att köper jag mat från den lokala bonden gynnar vi de företagen och hela produktionskedjan mår bra. Tanken om närproducerat borde vara självklar runt hela vår jord. För företagare, butiksägare och bönder.

Men hur är det med de kläder vi bär?

Förutom kol – och oljeindustrin – är klädindustrin det som påverkar den globala miljön mest.

Låt oss för ett ögonblick tänka tillbaka på tiden när Sverige gick igenom industrialiseringen. Människor flyttade in till städerna för att jobba inom industrin. Arbetsmiljön var undermålig, riskerna var höga och rättssäkerheten för de anställda var osäker. Människor blev sjuka och dog på grund av dålig arbetsmiljö. Det positiva var att så länge man hade en anställning så kom lönen, oftast, men de förhållanden som rådde skulle vi aldrig skulle acceptera i dag.

Vad gäller klädindustrin, så är det exakt vad som händer i dag. De kläder vi köper och bär i Sverige i dag är inte närproducerade. Tillverkningen har flyttat till länder där det är billigare att producera, där människor försöker få ekonomin att gå ihop och uppnå en högre levnadsstandard, precis som under industrialiseringen i Sverige. Men kraven på utsläpp och arbetsförhållanden är undermåliga. Färskvatten används för bevattning av enorma mängder bomullsplantage, som besprutas till den grad att träd och andra växter dör. Gifterna drabbar bönderna på plantagen och följer med vinden till samhällen där människor drabbas av olika obotliga sjukdomar. När bomullen kommer till industrierna för att bli till kläder till oss släpps det kraftigt förorenade vattnet ut direkt i färskvattnet, som människor dricker och tvättar sig i.

Jag köpte en tröja häromveckan. Brukar oftast tvätta innan första användning, nu gjorde jag inte det. Efter en dag hade min hud fått utslag och börjat klia på grund av gifter i tröjan. Det här är exakt det som dessa människor utsätts för hela tiden.

Varför ställer vi inte samma krav på kläder som vi ställer på mat? Borde inte ansvar ”från jord till bord” även gälla från ”jord till garderoben”?

LINDA LARSSON Ledamot kommunfullmäktige Örebro