Vad är motsatsen till mångfald?

Det är lätt att vara stolt över de fantastiska prestationer våra idrottshjältar visat upp under OS i Tokyo. Vi har bubblat över av glädje efter alla OS-medaljer de kammat hem och GULD!!! Vi svämmar över av kärlek, berusade som i en midsommaryrsel. De har hedrat Sverige och vi känner oss som en endaste stor lycklig rosa familj!

Har du tänkt på att idrottarna från Sverige kommer i alla former: korta, långa, yngre, äldre, kvinnor och män. Några är rågblonda medan andra är kolsvarta.

En del har bott här i generationer medan andra är inflyttade från världens alla hörn. Statistiskt tillhör en del av OS-truppen även den så kallade HBTQI-minoriteten.

I medieljuset älskar vi ALLA lika mycket: Svärjjjöööö!

PRIDE! DET KAN TYCKAS VARA EN MARGINELL fråga att stå upp för sexuell frihet, stolthet, respekt, tolerans och mångfald. Eller? Ur ett svenskt perspektiv är det självklart att damlag i beachvollyboll ska ha praktiska idrottskläder men slippa exponeras som sexobjekt. Och det är väl lika naturligt att alla har sin fulla rätt att välja vem man är kär i, eller?

”En flagga värd att försvara. Vi försvarar mänskliga rättigheter, allas lika värde och vår rätt att leva som vi själva väljer.”

När Försvarsmakten står upp för ett av Sveriges demokratiska kärnvärden; mångfalden, och koncist sammanfattar vad Pride handlar om, då svämmar kommentarsfälten på sociala medier över med galla.

Mångfald kanske tolereras i OS men väcker starka känslor och är tabu i andra sammanhang. Mångfald och sexuell frihet är inte en självklarhet ens i Sverige!

I POLEN FINNS FRIZONER EMOT HBTQI och i Ungern förbjuds människor att tala ”främjande” om homosexualitet.

När ett av Sveriges största parti lovordar dessa länder kan vi förvänta oss att det kommer ge avtryck i politik och lagstiftning från det så kallade borgliga blocket.

Då hjälper det inte att Liberalerna tycker att EU ska sätta hårt mot Polen och Ungern när man fullkomligt förlorat sin liberala kompass och hoppat i säng med Orbans kompisar.

Enfald är motsatsen till mångfald!

Jag är stolt över att Centerpartiet inte halar prideflaggan utan hyllar den.

TOBIAS NYGREN Ledamot kommunfullmäktige Hällefors