Samverkan krävs för en hållbar utveckling inom kommunal plaståtervinning

Sveriges kommuner och även Örebro läns kommuner står inför ett stort avsättningsproblem med kostnader för plast som samlas in från hushåll och verksamheter på återvinnings-centraler (ÅVC)här kallat ”kommunplast”.

Mycket få kommuner kan leverera utsorterad kommunplast till materialåtervinning, utan den stora volymen plast går till energiåtervinning till hög kostnad. Det finns olika anledningar till detta, exempelvis felsortering, sammanblandning av olika plaster på ÅVC och plastens egenskaper.
Kommunplasten skulle kunna bli en viktig råvara för plastindustrin, där intäkterna kan bli betydande om plastavfallet samlas in och sorteras på ett korrekt sätt.

Under senare tid har plastindustrin visat en stark vilja att börja använda återvunnen plast i sin produktion. Genom återvinning sparas olja och utsläppen av växthusgaser minskar betydligt. Ett riktvärde på plastråvaran är ca 10 000 kr/ton när plasten är upparbetad av en återvinnare till 100 % ren kvalitet. Värdet på plastråvaran kan jämföras med att kommunerna ska avyttra osorterad och brännbar plast till en kostnad på ca 800 kr/ton för energiåtervinning i en förbränningsanläggning, vilket på sikt kan väntas stiga upp till 2 000 kr/ton.

Regeringen med Centerpartiet har redan 2020 beslutat om ett nytt etappmål för att öka återvinningen av kommunalt avfall och för att ställa om samhället till en cirkulär ekonomi. Etappmålet har en stegrande ambitionsnivå fram till år 2035. Då ska minst 65 viktprocent av det kommunala avfallet förberedas för återanvändning eller materialåtervinnas. Möjlighet att lämna plastavfall till materialåtervinning på återvinningscentraler är en åtgärd som har presenterats inom ramen för etappmålet. Detta visar att kommunplasten är central och ett prioriterat avfall nationellt, utifrån klimatfrågan.

Volymen kommunplast i Sverige beräknas uppgå till minst 200 000 ton/år. Genom separat insamling och förvaring av olika typer av plast kan förutsättningarna öka för en effektiv sortering och materialåtervinning där plasten som råvara och dess ekonomiska värde utnyttjas optimalt. Avfallet gäller ej förpackningar som medborgare lämnar vid förpacknings- och tidningsinsamlingens återvinningsstationer.
Att en så hög andel som möjligt av kommunplasten går till materialåtervinning är väsentligt, inte bara från miljömässiga och ekonomiska utgångspunkter, utan även ur trovärdighetssynpunkt gentemot medborgarna.

Centerpartiet ser därför positivt på att Sveriges kommuner aktivt samverkar med medborgare, återvinnings- och plastindustrin för att uppnå effektiv återvinning av plast vid landets ÅVC.

Frank Tholfsson
Ledamot i Centerpartiets distriktsstyrelse i Örebro län