Alla betalar priset när du beställer varor med "fri" frakt
Julhandeln är över, kanske har du fyndat något under mellandagsrean. Men hur ofta reflekterar vi över hur dessa paket kommit fram till oss? Hur många transporter ligger bakom det du klickade hem på rean?
För varje paket som levereras, oavsett om det sker med lastbil, flyg eller sjöfart, skapas utsläpp. Frakten kanske är "fri" för dig som konsument, men den är allt annat än fri från klimatpåverkan. När stora e-handelsplattformar lockar oss med snabba leveranser utan extra kostnad, glöms ofta de dolda klimatutgifterna bort. Det är vi alla som betalar det verkliga priset, i form av utsläpp.
När fraktkostnaden slås ut på hela kedjan av leveranser tappar vi ofta känslan för att transporterna är en resurs som bör användas med omsorg. Vi beställer hem tre olika storlekar av samma plagg och skickar tillbaka de två som inte passar - åter igen med transporter som orsakar utsläpp. Och vi är nog många som klickat hem något på impuls bara för att frakten ändå var "fri". Fri frakt är en myt - och en dyr sådan.
För sanningen är också att e-handeln har revolutionerat vårt sätt att konsumera. På några få klick kan vi beställa hem elektronik, smink, kläder och allsköns produkter från hela världen, ofta till låga priser, men framför allt ofta med fri frakt. Med e-handelsplattformarna följer en mörk baksida.
Denna konsumtionskultur är ohållbar, både för miljön och för oss själva. Det är inte rimligt att vi som samhälle subventionerar ständigt återkommande transporter utan att ta hänsyn till deras verkliga miljökostnad. Samtidigt måste vi som individer reflektera över vårt eget ansvar. Tillsammans kan vi bygga en marknad där det som är bra för plånboken också är bra för planeten.
Politiken gör nu sitt. Från 2026 kommer sjöfart och flyg nu inkluderas i EU:s utsläppshandel. Det är ett stort steg i rätt riktning. Genom att koppla en kostnad till de utsläpp som dessa sektorer orsakar skapas incitament för investeringar i grön teknik och energieffektivisering. Flygbränslen kan bytas ut mot biobränslen och elektrifiering av kortare transporter till sjöss och på land är redan på väg att bli verklighet.
När utsläppen från fraktsektorn nu börjar regleras skapas en mer rättvis spelplan där miljökostnaderna inte kan ignoreras. Samtidigt måste vi fortsätta arbeta för att fler transportföretag tar sitt ansvar och att konsumenterna får tillgång till information om klimatpåverkan.
Fri frakt låter lockande på ytan, men dess kostnader är högre än vi ofta inser. Om vi vill ha en framtid där klimatet inte är den stora förloraren måste vi alla ändra våra beteenden. Det betyder att tänka efter innan vi klickar på "beställ" och att välja hållbara alternativ när vi handlar.
Samtidigt behöver politiker och näringsliv fortsätta arbeta tillsammans för att skapa strukturer som gör det enklare och mer attraktivt att vara och handla klimatsmart. Genom regleringar, innovation och individuellt ansvar kan vi bygga en framtid där handeln fortfarande blomstrar - men inte på bekostnad av vår planet. Då måste EU måste ta chansen att visa vägen.
Emma Wiesner
EU-parlamentariker (C)