Linköping
  • / Nyheter
  • / Kommunen håller Ekängen gisslan

Kommunen håller Ekängen gisslan

Under många år har diskussionen om idrottsanläggningar i Ekängen pågått utan att kommunen har kunnat komma till avslut. Under alla dessa år har föreningarna fått klämma ihop sig på de få anläggningar som finns i Ekängen samt ta sig till Tallboda och Stångebrofältet för att kunna genomföra sin verksamhet.

Ekängen har en översiktsplan som antogs 2012 som ger förutsättningar och pekar ut var det kan vara lämpligt att bygga anläggningar men inget har hänt. Läget har dessutom försämrats ytterligare de senaste åren.

- Det är orimligt att kommunen inte har kunnat komma till ett avslut på så många år trots att förutsättningarna funnits. Jag anser att kommunen håller Ekängen gisslan med sin oförmåga att se sina egna brister. Man skyller på markägare och föreningar men man vägrar se sina tillkortakommanden, säger Muharrem Demirok.

Under onsdagen kommer Muharrem Demirok träffa Jonas Winkelmann, ordförande i Ekängens IF för att diskutera en möjlig lösning. Situationen för föreningarna i Ekängen är akut och med rätt vilja kan situationen vara löst inom ett halvår. Centerpartiet kommer även lämna in en interpellation i frågan för att ytterligare skynda på ärendet så att en lösning kan nås under 2017.

- Den socialdemokratiska majoriteten vägrar att prioritera frågan och vägrar att förhandla med inblandade aktörer. Utan en tydlig politisk vilja kommer frågan aldrig att lösas. Och Socialdemokraterna uppvisar just nu en nonchalans gentemot Ekängen, avslutar Muharrem Demirok.

Mötet kommer att ske onsdagen den 13 september kl. 16.00 vid Stångebrofältet (samling vid flaggstängerna utanför SAAB arena)

Muharrem Demirok, kommunalråd i opposition, 0736-75 76 79