Linköping
  • / Nyheter
  • / Fasa ut engångsartiklar i plast till 2020!

Fasa ut engångsartiklar i plast till 2020!

Centerpartiet Linköping vill sätta in krafttag mot nedskräpningen genom att fasa ut engångsartiklar i plast till 2020

Det finns över 150 miljoner ton plast i haven och varje år dör en miljon fåglar och fler än 100 000 vattenlevande däggdjur på grund av plastavfallet. Även om återvinningen av plast fungerar tämligen väl i Sverige vill Centerpartiet ändå att engångsartiklar i plast ska fasas ut.

"Det är ett stort miljöproblem som egentligen är ganska enkelt att lösa. Om Sverige och Linköping går före hjälper vi också svenska och östgötska företag att utveckla nya innovativa produkter, till gagn för världen och oss. Därför är det nu är det dags att visa både vilja och mod. Centerpartiet vill sätta in krafttag mot nedskräpningen genom att fasa ut engångsartiklar i plast till 2020", säger Muharrem Demirok.

Även om Sverige och Linköping har bra återvinningssystem medför nedskräpning oerhörda kostnader, inte minst i Linköping . Under sommarmånaderna blir detta extra tydligt. Sju av de tio vanligaste skräpen i strandnära miljöer är plaster. Det handlar om engångsplaster, som till exempel snabbmatsbehållare, sugrör och plastbestick. Engångsartiklarna kan istället ersättas med nedbrytbara, fossilfria alternativ.

"Det kommer fortfarande finnas behov av sugrör och engångsbestick. Därför är det viktigt att branschen ställer om till förnybara produkter baserade på biomassa. Här kommer den svenska skogen spela en stor roll, där råvarorna finns för att producera förnybara alternativ", säger Lars Vikinge.

Internationellt har man kommit mycket längre. I Storbritannien har man meddelat att man tänker förbjuda flera engångsartiklar i plast för att skydda hav och sjöar. Linköping bör kunna gå lika långt.

Muharrem Demirok, kommunalråd (C), 0736-75 76 79

Lars Vikinge, kretsordförande (C), 0705-54 31 25