Kyrkoval 2021

Bild

Centerpartiet har deltagit som parti och nomineringsgrupp i valen till Svenska kyrkan både före och efter relationsändringen mellan kyrka och stat år 2000. Inför kyrkovalet 2021 har Partistyrelsen beslutat att Centerpartiet ska ställa upp som nomineringsgrupp i Svenska Kyrkans val 2021 under beteckningen ”Centerpartiet”. Beslutet bekräftar den långa tradition av engagemang i Svenska Kyrkan som finns inom Centerrörelsen.

För Centerpartiet är det viktigt att väljarna i kyrkovalet tydligt får ta del av vilka grundvärderingar och vilken ideologi som bär en nomineringsgrupp i valet. Alla människors lika värde och rättigheter, frivilligt engagemang, mångfald, lokala lösningar och hållbarhet är några utgångspunkter och kärnvärden i Centerpartiets politik. Genom att delta i kyrkovalet under partibeteckning blir det tydligt för väljarna att det är Centerpartiets värdegrund som våra kandidater utgår från.

I Norrköpings kommun kommer vi inte att ha valsedlar från Centerpartiet utan uppmanar medlemmar och intresserade att kandidera för och rösta på den lokala nomineringsgruppen ATK - Alla tiders kyrka. Däremot kommer valsedlar till stiftet samt kyrkomötet att finnas.

Vill du veta mer så kontakta oss i kretsstyrelsen!

Linköpings domkyrka

Bli medlem i Centerpartiet