är föräldrapeng verkligen en självklarhet i sverige?

Att få ersättning för att få vara hemma med sitt nyfödda barn, att få vårda det när det är sjukt (VAB) och rätten att jobba deltid under småbarnsåren är ett privilegium i Sverige. Sveriges föräldraförsäkring är generös och i grunden bra. Dock behöver jämställdheten i familjerna öka.

Centerpartiet tycker att var och en ska välja själv, men för oss är det viktigt att båda föräldrarna ges möjlighet att vara lediga med sina barn. Idag delar många föräldraledigheten ojämnt utan att känna till konsekvenserna. Kvinnor förlorar ekonomiskt och hälsomässigt på det ojämna uttaget av föräldraförsäkringen. Forskning visar tydligt att ett jämställt uttag av föräldraförsäkringen är bra för både barnet och familjen. Kvinnors sjukskrivningar minskar, mannens livslängd ökar, barnets kognitiva utveckling ökar, risken för skilsmässor och våld minskar.

Centerpartiet vill:

• Ha en enkel, modern och tydlig föräldraförsäkring som fokuserar på barnets bästa.
  • Att den lägsta föräldrapenningen ska höjas i framtiden när ekonomin i Sverige gör det möjligt.
  • Att ett jämt uttag av föräldraförsäkringen nås genom att införa en tredubblad jämställdhetsbonus, att föräldraförsäkringen öppnas upp för ytterligare två närstående och att det införs en VAB-bonus.

Håller du med? Bli medlem i Centerpartiet idag och var med och jobba för jämställdheten.
Swisha 150 kr till 123 421 85 33 tillsammans med personnummer och mejladress.

eller mejla till norrkoping@centerpartiet.se