"Livet kan vara som en påse..."

Brinner man för landsbygd blir man kanske extra glad att läsa Kjell Jonassons krönika i Folkbladet idag: "Den kommer att överleva bara man fyller den med något; just människor, arbeten, kultur och meningsfyllda aktiviteter."

"Jag läste att en professor hade räknat ut att om cirka 30 år kommer Stor-Stockholm att bebos av över 5 miljoner människor. Ytor som Värmland och Gotland kommer att räknas som” skräpytor” där inget liv kommer att finnas, ingen kultur syns, inga skolor eller ekonomiska aktiviteter. En del människor envisas med att påstå att det inte finns plats för fler människor i vårt land. Jag bilade till Tyreslöt ute i vår vackra skärgård för ett tag sedan, tur och retur över åtta mil. Jag såg några människor, inte många, så nog finns det plats! Livet kan vara som en påse, om man inte fyller den med något, skaldade ju Hans Alfredsson och likadant skall det vara med vår landsbygd: Den kommer att överleva bara man fyller den med något; just människor, arbeten, kultur och meningsfyllda aktiviteter. Heja Östra Ryds och St: Annas människor som kämpar i vår kommun!"

Läs hela krönikan på Folkbladets hemsida