Interpellation kring trafiksäkerheten till och på Östergötlands landsbygder har lämnats in!

Centerpartiet har lämnat in en interpellation om trafiksäkerheten på Östergötlands landsbygder till Region Östergötland. Interpellationen kommer att besvaras/debatteras på Regionfullmäktige tisdagen den 16 april.
Sverige har kommit långt när det gäller att bygga säkrare vägar. 1986 dödades nästan fyra gånger så många i trafiken som i dag. Fokus har lagts på de stora vägarna där risken är som störst. Genom Östergötland går exempelvis motorvägen E4, där trafiken ökar år för år. Det är logiskt med trafiksäkerhetsåtgärder där, men över tid måste också trafiksäkerheten på de mindre vägarna tas på allvar. På sina håll är vägstandarden under all kritik. En lägsta acceptabel vägstandard bör sättas.
Från Centerpartiet vill vi understryka att också det finmaskiga vägnätet måste vara en del av den plan för framtidens infrastruktur som under de kommande 25 åren behöver leda till massiva investeringar. Trafiken ökar också på våra landsvägar och mindre vägar. Ett exempel i den östra länsdelen är väg 209, en statlig väg, Vikbolandets pulsåder som sträcker sig från Arkösund till Norrköping. I lokal media rapporteras om trafikolyckor nära nog varje vecka. Bara senaste tiden, december -23 och i februari -24 har tre människor omkommit på väg 209. Tittar vi lite längre tillbaka är vi nog många som minns betydligt fler dödsolyckor på denna väg. Vägen är smal och trafiken har ökat kraftigt på senare tid. Flera bostäder och fritidshus har byggts och planeras byggas, Skenäsanstalten bygger ut för att öka platser för intagna, i Marviken flaggas för utveckling och nyetableringar, aktiva företag är etablerade, populära campingar och besöksmål lockar turism. Vägen nyttjas förutom för pendling i båda riktningarna, för tunga transporter, långsamma fordon som A-traktorer och dessutom för oskyddade trafikanter på cykel, moped, häst och till fots. Det är få bra omkörningsplatser. Det finns dessutom gott om vilt som korsar vägen.
På trafikverket.se kan man läsa om Nollvisionen där en etapp till år 2030 är att antalet omkomna ska minska till hälften och antalet allvarligt skadade ska minska med 25 procent i vägtrafiken jämfört med ett genomsnitt för åren 2017-2019. I första hand handlar det om mittseparering och samfinansiering av trafikåtgärder på regionala vägar. Statistiken för väg 209 verkar gå i motsatt riktning.
Väg 209 skulle behöva bli säkrare, breddas och få mittseparering. Sedan tidigare vidtagna åtgärder som sänkta hastighetsbegränsningar och fartkameror löser inte problemet. Det är inte rimligt att Vikbolandets pulsåder ska vara en sådan farlig väg. Det är inte rimligt med alla dessa dödsolyckor i samband med transporter till eller från landsbygderna. Nollvisionen måste gälla även landsbygdernas vägnät.
Med anledning av ovanstående är frågan till ansvarigt regionråd:
- På vilka sätt avser ansvarigt regionråd verka för att öka säkerheten på Östergötlands mindre landsvägar i allmänhet och väg 209 ”Norrköpings farligaste väg” i synnerhet?
Kerstin Sjöberg (C)
- Vägstandarden påverkar avståndet till och på landsbygderna. Med bättre vägstandard blir avstånden i tid kortare och resorna säkrare. Säkra vägar har stor betydelse för utvecklingen och påverkar villkoren för att leva, bo, arbeta och driva företag i hela länet. Det är inte rimligt med så många olyckor och dödsolyckor på landsbygdens vägar som med exemplet väg 209 mellan Arkösund och Norrköping, säger Kerstin Sjöberg (C).