Bollebygd
  • / Blogg

Kommunikationer

Det här med kommunikation är inte alltid enkelt.

Läste idag om en firma vid Åre som inte har någon telefonkontakt längre sedan Telia tagit bort de fasta förbindelserna.

Här hos oss och i kommunerna runt omkring pågår ju diskussioner och arbete runt en ny järnväg - hastighetsjärnväg som man studerat efter hur det är i Tyskland, Frankrike och Japan.

Hur man kom på den jämförelsen? Ja det kan man undra.

Oavsett om det nu blir av eller inte - vad gör vi tills dess? Vi kan inte bara lägga död mans hand på alla kommunikationer tills dess.

Själv bor jag ca 5 mil från Sverige näst största stad Göteborg och har ingen bussförbindelse - måste ta bilen en mil för att sedan ta buss eller tåg. OK jag har ju valt själv var jag bosätter mig men det är ju inte jag som bestämt var kommuner tillåter företag att etablera sig och var industrimark finns.

Därför arbetar vi lokalt för att vi ska sats på mer industri- och företagsmark i Bollebygd.

Vi arbetar också för att Västtrafik ska förbättra sin trafik såväl i vår kommun som i Västsverige - det är ju horribelt att du inte ska kunna ta dig runt mellan de större orterna i Västsverige.

Dessutom så är ju de taxor som Västtrafik tar ut helt okontrollerade - jämför man med andra områden i Sverige så är Västtrafik dyra - det tycker vi ska åtgärdas och det kan locka flera att åka med buss eller tåg så det blir en vin vin situation eller hur?

#västtrafik #kommunikation #västsverige #västragötalandsregionen #buss #tåg #höghastighetsjärnväg #bollebygd