Bollebygd
  • / Blogg

Yvonne Andrén

Mitt namn är Yvonne Andén och jag är gruppledare för Centerpartiet i Bollebygd.

Vår kommun är redan en vacker och bra plats men jag vill förändra och förbättra det som är mindre bra.
Det ska finnas plats för människor och företag - Bollebygd ska bli en ännu bättre plats att arbeta och bo på med samarbete över gränser som stärker oss ännu mer.
För mig handlar politik om möjligheter och valfrihet.
Det är viktigt för mig att de som kan och vill själva får fatta sina beslut för sig själva och sin familj.
Politik ska agera med morötter och inte med piskor men man måste förstå att med rättigheter följer skyldigheter.

bild
Senaste blogginlägget Snart är det slut... Nu är det snart Jul och året 2019 går mot sitt slut och då kan man ju inte låta bli att fundera lite på hur året varit eller hur? Precis som i övriga Europa har det på många sätt varit ett omvälvande åt – funnits såväl dalar som toppar – vi kan konstatera att vi lever i en föränderlig värld. Läs mer
Filtrera arkiv:
november oktober september augusti
december augusti
  1. Snart är det slut...

Vi är glada att vi har en bra skola med mycket goda resultat.

Kul att vår stiftelse Bollebo kommer att bygga lägenheter i Töllsjö vilket är mycket efterlängtat.
    Samarbetet med Mark och Härryda kommuner har fortsatt och vi hoppas att vi under de närmsta åren kan göra en del tillsammans som kan gagna oss alla tre kommuner såväl på kort som på lång sikt.

Sedan var det ju det här tråkiga med pengar, kommunen har ju som bekant endast en pengapåse och den ska räcka till allt och alla och gärna lite till så ibland kan det behöva fattas tunga beslut därför att plus och minus inte går ihop, när det dessutom sammanfaller med att konjunkturen går ner så blir det lite extra tufft.

Det har arbetats friskt bland alla politiker och vi är många som ställt upp på olika tider och sätt för att tillsammans finna vägar till beslut så att det blir så bra som möjligt för de pengar kommunen har att använda. Det har vänts på stenar och det har kontrollerats på många olika sätt för att göra det så bra som möjligt för alla i kommunen och här har vi politiker haft mycket god hjälp av kommunens tjänstepersoner – tack.

Kan ju inte avsluta utan att ge er några punkter av min politiska önskelista inför kommande år:

• Fler företag till kommunen – hade dessutom varit jättetrevligt om det blev ett par lite större företag.
    • Planera för nytt boende för demenssjuka i alla åldrar och för ett nytt äldreboende
    • Bättre fart på infrastrukturen – fiberprojekt har stoppats upp här och där men jag hoppas det tar ny fart 2020. Hoppas också att Västtrafik kan inse att det kanske behövs nytänk och att järnvägsutredningen kommer framåt så att det går igång så att det inte ligger död mans hand över stora markområden ytterligare år.
    • Fler engagerade och eldsjälar inom politiken – det sägs mycket på nätet och ibland i tryckta alster men var är ni alla engagerade människor? Sitt inte hemma vid köksbordet utan kom med du med – varför inte komma och lyssna på Kommunfullmäktige eller ta kontakt med något parti och höra dig för, jag är övertygad om att alla partiet gärna ställer upp och svarar på eventuella frågor så att du också kan vara med.

Avslutar med att önska er alla en riktigt God Jul och Gott Nytt År – var rädda om varandra

2. Att bo kvar på sin hemort

Jag har förstått att många med mig vill bo kvar på sin hemort, men det är inte alltid så enkelt då det många gånger saknas den form av boende som man önskat.

Har dessutom fått veta att det inte alltid går att ställa sig på kö till en särskild plats, kan vara så att det inte går.

Ta därför chansen och kom på det möte som kommer att vara i Ordenslokalen (IOGT/NTO) i Töllsjö den 3/9 klockan 18.00 då du har din chans att ta del av information angående nybyggnation av Stiftelsen Bollebo.

Jättekul om så många som möjligt kommer.

Väl mött.

3. Gymnasieval

Gymnasievalet borde vara lätt för alla ungdomar. Men jag vet förstås att det inte är det.

Jag hoppas att alla yrkeslinjer får så många elever som man bara orkar ta emot och till dig som är elev eller förälder - räkna inte ut yrkesgymnasium för att det skulle ha "lägre status" - det där med längre resp högre status är endast en hittepå grej - jag tror som vanligt att alla människor är olika - att läsa en administrativ linje passar en del men inte alla och att gå yrkesinriktade linjer passar en del men inte alla.

Tycker själv inte om idén att man ska styra olika skolval utan jag är säker på att om vi ger våra ungdomar så mycket fakta som möjligt så fattar de själva kloka beslut.

Handen på hjärtat du som är förälder - visst hade du kanske gjort annortlunda om du haft mer information när du en gång valde?

Så föräldrar, skolar och andra inblandade nu hjälps vi åt med information och fakta så att alla ungdomar kan göra så bra val som möjligt.

4. Hur handlar du din mat?

Jag tycker om sol och värme - fantastisk sommar har det varit. Sedan var det ju det där då att torkan slog till på alla cylindrar vilket inte är så vanligt på våra breddgrader. Då kommer det ju upp många frågor och bl a den om hur du handlar din mat?

Jag handlar i de lokala affärerna eller i den lite större mataffären i staden. Försöker så långt det är möjligt att köpa svenska produkter och när det kommer till kött så köper jag alltid svenskt kött.

För mig är det viktigt att vi har matproduktion i Sverige, vi ska kunna vara självförsörjande i stort sett. Det är också viktigt att de djur som föds upp till att bli mat har det så bra som möjligt och inte matas med skitprodukter eller avlas fram på underliga sätt - kommer ni ihåg Belgian blue?

Det är viktigt att vi som har ren jord, ren luft och rent vatten använder det på ett bra sätt och att de som arbetar med att producera mat kan ha en bra försörjning utifrån det, därför anser jag att gårdsförsäljning av olika produkter måste tillåtas.

I vårt land har vi stora möjligheter att dessutom tillverka miljövänligt bränsle och det är något som jag anser att vi ska gå in för i större skala - ger såväl arbetstillfällen som bättre miljö.

Vad tycker du och var handlar du?

5. Vatten- vår viktigaste resurs

Har ni tänkt på vad som är viktigast i världen?

Jag skulle nog våga påstå att det är vatten och framförallt rent vatten.

Sverige, Norge och Kanada håller världens vattenreserver och det ska vi vara mycket rädda om.

Här finns en hel del att arbeta med och det arbetet måste börja nu!

6. Kommunikationer

Det här med kommunikation är inte alltid enkelt.

Läste idag om en firma vid Åre som inte har någon telefonkontakt längre sedan Telia tagit bort de fasta förbindelserna.

Här hos oss och i kommunerna runt omkring pågår ju diskussioner och arbete runt en ny järnväg - hastighetsjärnväg som man studerat efter hur det är i Tyskland, Frankrike och Japan.

Hur man kom på den jämförelsen? Ja det kan man undra.

Oavsett om det nu blir av eller inte - vad gör vi tills dess? Vi kan inte bara lägga död mans hand på alla kommunikationer tills dess.

Själv bor jag ca 5 mil från Sverige näst största stad Göteborg och har ingen bussförbindelse - måste ta bilen en mil för att sedan ta buss eller tåg. OK jag har ju valt själv var jag bosätter mig men det är ju inte jag som bestämt var kommuner tillåter företag att etablera sig och var industrimark finns.

Därför arbetar vi lokalt för att vi ska sats på mer industri- och företagsmark i Bollebygd.

Vi arbetar också för att Västtrafik ska förbättra sin trafik såväl i vår kommun som i Västsverige - det är ju horribelt att du inte ska kunna ta dig runt mellan de större orterna i Västsverige.

Dessutom så är ju de taxor som Västtrafik tar ut helt okontrollerade - jämför man med andra områden i Sverige så är Västtrafik dyra - det tycker vi ska åtgärdas och det kan locka flera att åka med buss eller tåg så det blir en vin vin situation eller hur?

7. Slutspurt

Ja mina vänner så är det dags, imorgon är det valdag.

Vill ni ha politiker som är villiga att arbeta framåt för kommunen utan skygglappar välj då C och kryssa Yvonne.

Tack alla ni som tagit er tid att prata med oss under vårt kampajarbete.

Du vet väl att du alltid är välkommen att kotntakt oss.

8. Funderingar inför valet

Man undrar hur det står till med sanningen ibland.

På förekommen anledning så har jag ju varit ute på gator och torg mycket de senaste veckorna. Vad många olika saker man hör. Vänsterpartiet förstår t ex inte varför de förknippas med kommunism? Sedan läser man ju en hel del i tidningar och på nätet: Läste idag att Alice Bah Kunke säger att de borgeliga partierna betraktar konst och kultur som något mindre viktigt - vet hon ens vad kultur är? Och sedan läste jag vidare om vad olika partier tycker om bl a bränsleskatt och då blir man ju riktigt mörkrädd, V vill att vi äter mindre kött, flyger mindre, cyklar eller åker kollektiv - har de helt missat att Sverige är ett avlångt land och många människor bor på landsbygden?

Det är verkligen dags för regeringsskifte och min förhoppning är att inget litet parti får så stor negativ inverkan på oss som bor på landsbygden som det varit de senaste 4 åren.

9. Val 2018 närmar sig med stormsteg

Valet närmar sig med stormsteg.

Förtidsröstningen har redan börjat.

Naturligtvis vill jag mycket gärna att du röstar på oss och kryssar för mitt namn men det allra allra viktigaste är att gå och rösta. Ha brexit omröstningen i minnet: Hur går det om fler och fler lägger sig ner och inte går och röstar alls - jo då vinner de få som röstar vilket kan få oerhörda konsekvenser som t ex brexit. Att rösta är inte endast en rättighet utan också en skyldighet.

Precis som jag brukar skriva: Det börjar vid köksbordet - så ta ditt röstkort, legitimation och gå och rösta. Efteråt kan du klappa dig på axeln, du har tagit ett aktivt beslut till att förändra världen, eller hur?

Vad du tycker och hur du vill ha det avgörs av hur du och alla vi andra röstar.

Har du t ex tänkt på hur mycket regionen styr? Handlar ju inte endast om sjukvård utan även om pendlingstrafik och kultur t ex.

Lokalt så har du ju dessutom ofta möjlighet att träffa oss politiker - passa på t ex 1/9 när det är marknad i Morjhult - ska bli kul att ses - och då kan du ju fråga om det som ligger just dig varmast om hjärtat.

10. Debatt bollebygdsskolan

Gårdagens debatt mellan partierna i Bollebygd!

Igår var det debatt mellan de olika partierna i Bollebygd (V var inte med, de hade valt att avstå). Blev en del diskussion då det kom frågor från publik samt att några frågor var insända i förväg. Skulle nog säga att byggnation, pendling och förskola-skola var de hetaste frågorna. Vi vill ll vi att det byggs på flera ställen i kommunen men vi behöver hjälp från er som vill bo i Töllsjö, Olsfors och Hultafors - ställ er i bostadskö till den ort där ni vill bo så att behovet syns - tack.

Yvonne Andrén
Gruppledare, Ledamot i kommunfullmäktige, Ledamot i kommunstyrelsen