Fritidsgårdar viktiga för unga

Sara Damber, social entreprenör och tidigare utredare åt regeringen, besökte Centerpartiet i Höganäs för att berätta om sitt arbete med ungas inkludering och hennes uppdrag som utredare(*).

Mötesplatser för unga, t ex fritidsgårdar och digitala träffpunkter är viktiga för att unga ska kunna träffas och umgås. Alla unga är inte intresserade av idrott eller kultur utan gillar mest att "hänga". På fritidsgården får unga pröva på olika aktiviteter men framför allt lära sig det sociala samspelet.

Det finns goda erfarenheter av generations- och verksamhetsöverskridande allaktivitetshus - en fråga som ligger Centerpartiet i Höganäs varmt om hjärtat och som vi gärna skulle se i Höganäs.

Sara betonade också vikten av att lyssna på unga när beslut fattas som berör dem. Att lyssna på unga kan göras på olika sätt.

Vi fick också en inblick i den fina verksamhet som bedrivs i kommunens olika fritidsgårdar.

* Sara Damber var särskild utredare åt den förra regeringen med uppdrag att utreda den öppna fritidsverksamheten (En utvecklad öppen fritidsverksamhet för ungdomar
Dir. 2022:96). Utredningen lades ner av nuvarande regeringen innan den hunnit utföra sitt uppdrag.