• / Nyheter
  • / Angrepp på blåljuspersonal

Angrepp på blåljuspersonal

Sprängningar, stenkastning mot polis och skadegörelse. Vi måste bekämpa den grova kriminaliteten nu!

Vi har under de senaste åren fått se hur polisen angrips av maskerade personer när polisen försöker återta kontrollen i områden där kriminella ligor styr. Ligor befinner sig i krig om narkotikamarknaden och människor mördas.

Enligt polisförbundet fanns inte ens stenkastning mot polisen 2008. Tio år senare har över 30 % av poliserna varit utsatta för stenkastning och 25% för beskjutning med fyrverkeri-pjäser. Brandkår och ambulans vågar inte köra in i vissa utsatta områden utan polisbeskydd. Konsekvensen av fördröjd hjälp är inte svår att inse.

Och nu sprängningar bl.a. i Landskrona där effekten är våldsam och oförutsedd skadegörelse och där det varit ren tur att ingen människa kommit till skada. Bra att Landskronas starke man Torkild Strandberg står upp för att skydda innevånarna. Ber polisen att ta sitt ansvar och ta fast de grovt kriminella.

Men jag tror på kriminologen och professorn Leif G.W. Persson som säger att av alla flyktingar som kommer hit är 1 av 100 st kriminella. Kriminella flyktingar/asylsökande drabbar alla andra 99% skötsamma flyktingar som bor i bostadsområden som kontrolleras av kriminella ligor (utanförskapsområden).

Polisen bär sitt ansvar men det största ansvaret bär ledande politiker från den tidigare alliansregeringen och nu från Socialdemokraterna/Miljöpartiet. Inga verksamma lagar har instiftats och problemen fortsätter att växa.

Till den regering som är på väg och till svenska rikspolitiker. Det är ni som bär huvudansvaret! Jag kan aldrig acceptera att det finns utanförskapsområden där kriminella ligor styr.

Förstår ni inte att den lagstiftning som finns idag inte förslår för att hantera grov kriminalitet? Som t.ex. angrepp mot blåljuspersonal. Gör likadant med denna grupp som med de kriminella som bär vapen. Direkt häktning, rättegång och fängelse!

Sven Svederberg

Fullmäktigeledamot Centerpartiet Landskrona