• / Nyheter
  • / Centerpartiets guldklöver till Rå epok

Centerpartiets guldklöver till Rå epok

Sushi på skånska är ett vinnande koncept på flera sätt. Idag på världsmiljödagen fick den populära sushi-restaurangen på Klostergatan ta emot den så kallade Guldklövern som Centerpartiet traditionsenligt delar ut till den som gör något extraordinärt för miljön.
– Man blir helt tårögd, säger delägaren Daniel Joannou.

Inför årets prisutdelning lät Centerpartiet i Lund allmänheten nominera sina miljöhjältar. Med konkurrens från andra företag, privatpersoner, bloggare och verksamheter i kommunen kammade till slut Rå Epok hem vinsten efter juryns eniga bedömning.

Restaurangchef Björn Olsson tog emot priset tillsammans med ägarna Daniel Joannou och Magnus Wallin.
– Hjärtligt tack. Detta är jättestort, säger Björn Olsson.

– Att jobba med hållbarhet är en dynamisk och kontinuerlig process, och vi är långt ifrån över bron. Arbetet fortsätter varje dag och vi strävar alltid efter att bli ännu bättre. Men att uppmärksammas för det arbete vi lägger ner känns riktigt bra. Och vilken fin motivering, man blir helt tårögd, säger Daniel Joannu, en av delägarna.

Juryns motivering:

Rå Epok är en oas i en bransch där hållbara val kräver en hel del extra ansträngning. Med Sushi på Skånska serveras en meny helt utan rödlistad fisk – istället fokuserar Rå Epok på närproducerat på alla sätt, inklusive en skånsk spellista i restaurangen. Detta i kombination med ett hållbart tänk kring mat gör Rå Epok till en värdig mottagare av Centerpartiet i Lunds Miljöpris 2019.

Tack för att ni är miljöhjältar – vi behöver fler som er!

Juryn bestod av:
Inga-Kerstin Eriksson (C), kommunalråd för Centerpartiet i Lund
Fredrik Andrén Sandberg, ingenjör med fokus på energi och hållbarhet
Johan Vesterlund (C), miljönämndens ordförande i Helsingborg, Sveriges bästa miljökommun för tredje året i rad