Regeringen måste agera mot kriminaliteten i Malmö

I år har 11 mord begåtts i Malmö. En stor del är kopplat till de kriminella gängen som har tagit över allt fler områden i staden.

Polisen i Malmö är överbelastat och hinner knappt med att utreda morden ordentligt. Det är helt oacceptabelt i en rättsstat anser Centerpartiet i Malmö.
I 2012 kom poliser från hela Sverige till Malmö för att delta i Operation Alfred som stoppade den dåvarande mordvågen. Centerpartiet i Malmö kräver en liknande satsning nu.

– Vi kräver att regeringen säkrar polisiärt stöd till Malmö på samma sätt som det skedde under Alliansregeringen 2012 när det senast var en mordvåg i Malmö. Då gjordes det en kraftsamling som fick stopp för morden. Men nu sker det ingen sådan kraftsamling även om morden är fler säger Niels Paarup-Petersen, gruppledare för Centerpartiet i Malmö.

– Kommunen har misslyckats med att säkra förutsättningarna för en hållbar och sammanhållen stad. Skolresultaten i Malmö är bland de lägsta i Sverige, arbetslösheten är bland de högsta. Kriminalitet är alltid den enskildas ansvar men att utanförskap driver kriminalitet är inget nytt säger Niels Paarup-Petersen.

– Med den nya polisreformen får Malmö inget stöd från poliser från resten av landet trots att det mördats en människa nästan varje vecka senaste två månaderna. Regeringen måste agera så polisen kan kraftsamla mot gängkriminaliteten, skjutningarna och bombdåden i Malmö fortsätter Niels Paarup-Petersen.

– Om det är möjligt att prioritera hundratals poliser för att hindra pendlare i Öresundsregionen från att komma hem från jobbet måste det också vara möjligt att prioritera hundratals poliser för att hindra mord och gängvåld i Malmö avslutar Niels Paarup-Petersen.