C i Malmö lyfter mordet på Rami Amin till riksdagen

Johan Hedin och Niels Paarup-Petersen

Centerpartiet i Malmö kräver svar om varför mordet på 24-åriga malmöbon Rami Amin inte kommer utredas av polisen. Frågan har lyfts till Centerpartiets rättspolitiska talesperson, riksdagsledamoten Johan Hedin, som kommer fråga inrikesminister Anders Ygeman om varför polisen inte lägger resurser på att utreda mordet i Malmö.

Centerpartiet i Malmö känner djup oro över den utveckling som sker i staden när människor mördas och polisen inte har tillräckligt med resurser att utreda morden.
- Det är helt orimligt att polisen inte har resurser att utreda mord. Detta är dessvärre återigen ett exempel på hur polisen förlorar makt över samhället. Regeringen måste ta sitt ansvar att säkra vårt samhälle och akut bistå med mer resurser till polisen, säger Niels Paarup-Petersen, gruppledare för Centerpartiet i Malmö.

- Som medmänniska känner både ilska och sorg över att en 24 årig kille mördas i Malmö och att sen polisen inte utreder det fullt ut gör det än värre. Jag kan knappt föreställa mig det svek familjen måste känna när rättssamhället abdikerar på detta sätt.
- Jag kan inte tänka mig att det hade gått obemärkt förbi om ett mord mitt i Stockholm inte hade kunnat utredas. Och där måste vi vara tydliga mot regeringen och polisen: Vi kan som samhälle inte göra skillnad på om en person mördas i Rosengård eller vid Rosenbad, fortsätter Niels Paarup-Petersen.

Johan Hedin har idag skickat en fråga till inrikesminister Anders Ygeman om vad ministern kommer att göra för att ge rätt förutsättningar till mordutredningar oavsett var i landet brottet har skett.
- När rättssäkerheten är hotad måste regeringen agera. Signalen som sänds till brottslingarna är att mord är lätt att komma undan med. Det är oacceptabelt, säger Johan Hedin, rättspolitisk talesperson för Centerpartiet.

Läs mer hos 24 Malmö.